וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוטובוס, בכלא ובמשרד: השיעורים במקומות הכי מפתיעים בעולם

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

1.1.2020 / 16:24

את שיעורי הדף היומי תמצאו כמעט בכל מקום: בבתי המדרש, בבתי כנסת, במשרדי עבודה, בבתים פרטיים, אפילו באוטובוס, בכלא או באפליקציה

אוטובוס חולף מתחת לגשר המיתרים בירושלים. ShutterStock
הרב חיים בנימין קרישנבוים עולה לאוטובוס עם גמרא ומיקרופון נייד ובמהלך הנסיעה מלמד את הסובבים אותו/ShutterStock

כשהרב מאיר שפירא העלה לראשונה את רעיון "הדף היומי" בכנסייה הראשונה של אגודת ישראל ב-1923 הוא לא שיער שחזונו יהפוך להצלחה כה מסחררת. מידי יום, מאות אלפי יהודים ברחבי הארץ והעולם, עוצרים הכל, ומקדישים לפחות שעה ללימוד סדיר של דף גמרא אחד. אחרי שבע שנים וחצי, הם חגגו לאחרונה את סיום התלמוד, והתחילו הכל מההתחלה.

שיעורי דף היומי הם מהתופעות הכי נפוצות בעולם היהודי. תמצאו אותם כמעט בכל מקום: בבתי המדרש, בבתי כנסת, במשרדי עבודה ובבתים פרטיים. בשנים האחרונות, אפילו באינטרנט, ברשתות החברתיות ובאפליקציות ייחודיות. השיעורים היומיים מתקיימים גם במקומות הכי מפתיעים בעולם.

"אני לא מתחיל את השיעור לפני שמבקש אישור מהנוסעים ומהנהג"

הרב חיים בנימין קרישנבוים מוסר את השיעור מידי יום באוטובוס. כבר למעלה משני עשורים, מידי יום, כשהוא בדרכו על אוטובוס מבני ברק לירושלים או בדרך חזרה, הוא עולה לנסיעה עם גמרא ומיקרופון נייד ובמהלך הנסיעה שנמשכת כשעה ורבע הוא מלמד את הדף היומי לסובבים אותו. "זה כבר קרוב לשני עשורים", הוא מספר. "זכינו פעמיים לסיים את הש"ס בדרכים, ועכשיו סיימנו גם בפעם השלישית. במשך השנים, יותר מ-10,000 שיעורים נמסרו בדרכים".

לדבריו, "אני לא מתחיל את השיעור לפני שאני מבקש אישור קבוע מהנוסעים ומהנהג. באחת הפעמים, הנהג התחיל לצעוק, סגרנו את הרמקול. אנחנו משתדלים לא להפריע". השיעור שמוסר קרישנבוים תפס תאוצה עם השנים עד כדי ש"אנשים מתקשרים אליי בבוקר, שואלים אותי 'מתי אתה נוסע היום? אני רוצה לנצל את הנסיעה איתך ללימוד'. זכיתי לכך, ומקווה שאמשיך בזה עוד הרבה שנים".

אגף 10 בכלא מעשיהו. שב"ס, מערכת וואלה! NEWS
"בסיום השיעור, אתה יושב אחר כך לשעה או שעתיים עם האסירים, אחד מבקש ממך ברכה, השני מבקש עזרה ". כלא מעשיהו/מערכת וואלה! NEWS, שב"ס

הרב צבי הורביץ, רב בשכונת נווה צדק בתל אביב, מרצה ויועץ זוגי מוסר שיעור במשך למעלה מ-10 שנים באגף שמונה המכונה "האגף התורני" בכלא מעשיהו. עד לאחרונה הוא מסר את שיעור הדף היומי, אבל היום שיעורים בנושאים אחרים. "כשהייתי מגיע בשעות אחר הצהריים, חלק מהאסירים היו משחקים, אחרים היו בחדרים והשאר הסתובבו. הסוהר היה צועק 'חבר'ה. יש דף יומי, הרב הורביץ הגיע', וכולם היו מתכנסים יחד. בקיץ היינו פותחים שולחנות בחוץ ובחורף בקראוון. בימים טובים, היינו מגיעים ל-30 עד 40 משתתפים, ולעתים זה היה נראה כמו שטיבל בבני ברק".

"שיעור בכלא הוא לא רק דף יומי. אתה צריך להיות פסיכולוג ויועץ"

הורביץ אמר כי הייחודיות בשיעור הייתה ב"איסוף של אנשים מכל קצוות הקשת". לדבריו, "מצד אחד ישבו בשיעור רבנים שידעו מה זה לימוד בחייהם אבל גם אנשי עסקים או כאלה שמעולם לא פתחו דף גמרא, חלק מהם נשפטו על רצח או מעשים קשים אחרים". באחת הפעמים, סיפר הורביץ, תוך כדי הלימוד, התפתח ויכוח תורני בין הלומדים והסוהרים כמעט נאלצו להכריז על מצב חירום".

"שיעור בכלא", הוסיף הורביץ, "זה לא רק דף יומי. אתה צריך להיות פסיכולוג ויועץ. בסיום השיעור, אתה יושב אחר כך לשעה או שעתיים עם האסירים, אחד מבקש ממך ברכה, השני מבקש עזרה מול המשפחה והשלישי רוצה עצה טובה לדרך, וכל יום זה חוזר על עצמו מחדש".

לא מעט אנשים בארץ ובעולם לומדים את הדף היומי לבד. בשנים האחרונות, חלקם עושים זאת באמצעות אפליקציות ייעודיות שמנגישות את התלמוד כך שיהיה ניתן לקרוא את הדף היומי בנסיעה, בהליכה או במהלך טיסה. אחרים עושים שימוש באמצעות שיעורים מוקלטים מתוך ארכיונים באינטרנט או באמצעות הקלטות יוזמות של שיעורים קיימים.

לאחרונה, הושק מיזם ראשון מסוגו תחת הכותרת "הגמרא הדיגיטלית", זאת בהובלת הרב חיים דוד קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. המיזם מאפשר לכל אדם להיות חלק ממאות אלפי בני אדם ברחבי הארץ והעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף ביום, זאת באמצעות צפייה קצרה בקטע וידאו יומי. הרב קובלסקי מפגיש אתכם מידי יום עם נקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום שמבוססות על הלימוד היומי של התלמוד.

לאתר הגמרא הדיגיטלית: לחצו כאן.

עדכון אחרון: 28/1/2020, 14:06.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully