וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תאמינו: איך ייתכן שבחוץ חושך אבל אצלכם כבר בוקר?

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

12.1.2020 / 15:07

מעט מן האור דוחה הרבה מהחושך, לכן, תחילת היום בהלכה נקבע לפי הופעת אור השמש על פני השמים, בעוד שהשמש עצמה איננה נראית. מסכת ברכות, דף ט'

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

כשאדם מאחל לחברו 'בוקר טוב', בדרך כלל יש אור יום בחוץ. גם כשאדם מאחל לחברו 'לילה טוב', אז יש חושך בחוץ. אבל ביהדות זה שונה. חכמינו אמרו שהבוקר מתחיל כשעוד יש חושך בחוץ. בזמן שבו אדם מסתובב ברחוב ובעיניו הוא רואה שעדיין חשוך לחלוטין, זה ייחשב יום. איך? בהלכה קיים מושג של עלות השחר או עמוד השחר, זמן תחילת היום. זמן זה נקבע לפי הופעת אור השמש על פני השמים, בעוד שהשמש עצמה איננה נראית ועודנה מתחת לאופק.

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי יש לכך השלכות רבות. למשל, יהודי רוצה לקיים בחג סוכות את מצוות נטילת ארבעת המינים. מתי מקיימים את המצווה? ביום ולא בלילה. אדם היה בדרכו לטיסה, לפני שהוא עולה למטוס, הוא יודע שזה זמן עלות השחר. הוא נוטל את הלולב והאתרוג, מברך ובכך קיים את המצווה, למרות שזה חושך בחוץ, היות וזה זמן תחילת היום בהלכה.

אילוסטרציה. ShutterStock
לילה? רק כשיש חושך מוחלט בחוץ. אילוסטרציה/ShutterStock

לעומת זאת, לילה, מתי נקרא לילה לפי ההלכה? לא כשמתחיל להחשיך, אלא כשיש חושך מוחלט בחוץ. זמן זה מכונה 'צאת הכוכבים', הרגע ביממה שבו מתחיל הלילה באופן ודאי מבחינה הלכתית. עוד קודם, קיים המושג 'שקיעת החמה', המציין את הרגע שבו מתחיל פרק הזמן הנקרא 'בין השמשות', שהוא ספק יום, ספק לילה.

למה בבוקר כשעדיין חושך בחוץ, זה כבר נקרא יום אבל בלילה, כשקצת חשוך זה עוד לא נחשב לילה? הסביר הרב קובלסקי את הדברים הבאים: העם היהודי נאבק למען האור, נאחז באור כי מעט מן האור דוחה הרבה מהחושך והכל תלוי בראש של אדם. אם בראשו עדיין לילה אבל הוא כבר יודע שתכף זה יום, הוא כבר מתחיל התחלה חדשה ובהתחלה הזו הוא רוצה להחזיק כמה שיותר כי כל זמן שזה לא לילה, זה עוד יום ונאחזים באור.

הדלקת נר שני בנופי נחמיה ורחילים, 13 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
מעט מן האור דוחה הרבה מהחושך./ראובן קסטרו

הגמרא הדיגיטלית הוא מיזם ראשון מסוגו בהובלת הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי, במסגרתו, כל אדם יוכל להיות חלק ממאות אלפי בני אדם ברחבי הארץ והעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר. התלמוד הבבלי בגרסתו הנפוצה ביותר כולל 2,711 דפים. בקטעי הוידאו היומיים תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום על בסיס הלימוד היומי של הגמרא.

את הרעיון ללימוד יומי סדיר הגה הרב מאיר שפירא אי שם בשנת 1923. לרב שפירא הייתה מטרה מרכזית אחת: לעודד את כל שכבות הציבור לקבוע עתים ללימוד תורה וליצור מכנה משותף בין כל הלומדים, בלי קשר למעמד, מקצוע או ארץ מוצא. היום, 96 שנים אחרי שהיוזמה יצאה לדרך, שותפים לה מאות אלפי יהודים ברחבי הארץ והעולם שלומדים יחד במחזור לימוד קבוע שנמשך שבע שנים וחצי.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully