וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צדיק מת? נחשב חי, רשע חי? מת!

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

21.1.2020 / 7:30

קשה להתבלבל בין חיים למוות. אדם נושם? חי. אחרת? מת. ביהדות זה קצת שונה: יש אפשרות שאדם מת ייחשב כחי, ואדם שחי ייחשב כמת. מסכת ברכות, דף יח

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

צדיקים במיתתם נקראו חיים, רשעים בחייהם נקראים מתים (מסכת ברכות, דף יח)

בעיני אנשים רגילים, קשה להתבלבל: ניתן להבחין בקלות ממש מי אדם חי ומי הוא אדם מת. אדם הולך? מתקדם? נושם? הוא חי. אחרת? הוא מת. ביהדות זה אחרת לגמרי. יש אדם שהלך לעולמו, הוא כבר נקבר אבל הוא נחשב חי. לעומת זאת? רשעים בחייהם נקראים מתים. אדם שהוא הולך, חי ונושם, עדיין יחשב מת.

מה זה צדיק? אדם שחי באיזון. האיזון שלו זו ההשראה שהוא מביא ליקום, הוא מביא לעולם זכות קיום. כל רגע יש ממנו וממעשיו - אור בעולם הזה. האור נמשך גם כשהוא לא חי כי הזכויות שלו הן לנצח. אדם שהיה עסוק בחייו בתורה, במצוות ובמעשים טובים, עיסוקו נמשך גם הלאה, למשפחה, לצאצאים וליקום כולו. גם אחרי מותו, מעשיו משווקים כל הזמן חיות לעולם כולו.

רשע? כשהוא עסוק כל הזמן בהנאת הגוף ולא רואה את מקומו בעולם הזה כשליחות, גם אם הוא נראה לנו מתקדם, אין לו כל חיות. הוא נובל. כמו עץ שניתק משורשיו. בעיני אדם רגיל, הוא מתקדם, הוא חי אבל בעייני התורה והתלמוד הוא מת מהלך.

מצבות וקבורה רוויה בבית עלמין ירקון, נובמבר 2016. ראובן קסטרו
צדיק ייחשב כחי גם לאחר מותו. נפטרים בדרך לקבורתם, אילוסטרציה./ראובן קסטרו

הגמרא הדיגיטלית הוא מיזם ראשון מסוגו בהובלת הרב חיים דוד קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי, במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים ברחבי הארץ והעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר. התלמוד הבבלי בגרסתו הנפוצה ביותר כולל 2,711 דפים. את הגמרא הדיגיטלית מגיש הרב קובלסקי, ובאמצעותו, תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא.

את הרעיון על לימוד יומי סדיר הגה הרב מאיר שפירא אי שם בשנת 1923. לרב שפירא הייתה מטרה מרכזית אחת: לעודד את כל שכבות הציבור לקבוע עתים ללימוד תורה וליצור מכנה משותף בין כל הלומדים, בלי קשר למעמד, מקצוע או ארץ מוצא. היום, 96 שנים אחרי שהיוזמה יצאה לדרך, שותפים לה מאות אלפי יהודים ברחבי הארץ והעולם שלומדים יחד במחזור לימוד קבוע שנמשך שבע שנים וחצי. המחזור האחרון של הדף היומי החל לפני ימים אחדים, והצטרפו אליו אלפי בני אדם שלא היו שותפים לו עד כה.

לאתר הגמרא הדיגיטלית: לחצו כאן.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully