וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויתר על חגיגת בר המצווה בבית הכנסת והציל את אמו

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

23.1.2020 / 8:11

ויכוח בבית הכנסת בין שתי משפחות סביב השאלה: מי מילדיהם יקרא בתורה? הוכרע בויתור של אחד הנערים, החלטה שהצילה את חיי אמו. מסכת ברכות, דף כ

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

בית הכנסת גדול וידוע במרכז הארץ לא ידע קרב כפי שהתנהל בו באחת משבתות הקיץ. הגבאי הקבוע חלה בשפעת, במקומו הגיע גבאי מחליף, וזה לא ידע איך להתמודד עם הסיטואציה שנוצרה במשמרת שלו: שתי משפחות הגיעו לחגוג שבת בר מצווה לילדיהם. זו טוענת שבנה צריך לקרוא בתורה והשנייה לא מוכנה לוותר על ההזדמנות שבנה הוא זה שיעלה לקרוא בתורה. 

ויכוחים, צעקות ואפילו קצת דחיפות היו רק חלק מאותה שבת בבית הכנסת. המתפללים רק רצו ש"החגיגה" תסתיים, לו היו יכולים, חלקם היו קוברים את עצמם מבושה. ואז, בשיאם של הויכוחים, נער אחד קם ממקומו והודיע לבני המשפחה: "אני מוותר". הוא הסביר לכל הסובבים אותו כמה לא היה יכול לצפות מהצד בעגמת נפש של הנער מהמשפחה השנייה. הוריו שאלו אותו שוב: "אתה בטוח?", והוא השיב בחיוב. 

את השעות שנותרו לסיום תפילת השבת, המשפחה שבנה ויתר על החגיגה העבירה בצל השמחה של המשפחה השנייה. הנער שויתר על הקריאה אומנם עלה לתורה, זרקו לעברו סוכריות כמקובל אבל הוריו סברו שהתקופה הארוכה שהקדיש לטובת לימוד קריאת הפרשה בבית הכנסת - ירדה לטמיון. בשעות הבוקר המאוחרות, בסיום התפילה, המשפחות התנצלו זו בפני זו, ושבו לבתיהם.

הקפות שניות בשמחת תורה, יד בנימין במועצה האזורית נחל שורק, 21 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
נערים חוגגים עם התורה. אילוסטרציה./ראובן קסטרו

עברו חמש שנים, אחד מגדולי הרבנים החרדים, הרב יוסף שלום אלישיב ז"ל אושפז בבית החולים שערי צדק בירושלים. ברגע האחרון, הרב שהיה אמור להשתחרר לביתו, נותר להשגחת רופאיו בשבת. בני משפחתו וקרוביו ערכו עמו את התפילות בסמוך לחדרו. בשבת בבוקר התברר כי אין מי שיקרא בתורה. 

תלמידי הרב חיפשו בבית החולים עד שנתקלו בנער צעיר שהביע את רצונו לקרוא בתורה. היה זה הנער שוויתר על קריאתו בשבת שבה חגג בר מצווה. הוא סיפר למתפללים: "אני יודע לקרוא את הפרשה הזו כי זו הפרשה שהכנתי לשבת בר מצווה שלי". בסיום התפילה, הוא ביקש להתברך אצל הרב אלישיב. הוא סיפר לרב את הסיפור והוסיף: "למה אני בבית החולים? אמא שלי מאושפזת פה, אני מבקש שהרב יברך אותה". 

הרב אלישיב שהתפעל ממסירותו של הנער, אמר לבחור: "בוודאי שלמצווה שלך תהיה השפעה גדולה". כעבור מספר ימים, ובניגוד לכל הסיכויים, אמו של הנער שוחררה מבית החולים. 

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי אנחנו לומדים מהסיפור הזה מסר "עוצמתי מאד". לדבריו, "כגודל המסירות, כך עוצמת הנס. כמה שנים קודם, האם לא הבינה את ההחלטה של בנה. בהחלטה שלו לוותר הוא יצר את הכלים בשמיים שבאותה שבת, כמה שנים אחרי, הוא יקבל את הנס בזכות אותה קריאת התורה. כשאדם מוותר, הוא מעורר כוחות למעלה נגד הטבע". 

ראשי הסמינרים בפגישה עם הרב יוסף שלום אלישיב, יולי 2011. עומר מירון
הרב יוסף שלום אלישיב ז"ל./עומר מירון
בית החולים שערי צדק, פברואר 2015. מור שאולי
בית החולים שערי צדק בירושלים./מור שאולי

הגמרא הדיגיטלית הוא מיזם ראשון מסוגו בהובלת הרב חיים דוד קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי, במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים ברחבי הארץ והעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר. התלמוד הבבלי בגרסתו הנפוצה ביותר כולל 2,711 דפים. את הגמרא הדיגיטלית מגיש הרב קובלסקי, ובאמצעותו, תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא.

את הרעיון על לימוד יומי סדיר הגה הרב מאיר שפירא אי שם בשנת 1923. לרב שפירא הייתה מטרה מרכזית אחת: לעודד את כל שכבות הציבור לקבוע עתים ללימוד תורה וליצור מכנה משותף בין כל הלומדים, בלי קשר למעמד, מקצוע או ארץ מוצא. היום, 96 שנים אחרי שהיוזמה יצאה לדרך, שותפים לה מאות אלפי יהודים ברחבי הארץ והעולם שלומדים יחד במחזור לימוד קבוע שנמשך שבע שנים וחצי. המחזור האחרון של הדף היומי החל לפני ימים אחדים, והצטרפו אליו אלפי בני אדם שלא היו שותפים לו עד כה.

לאתר הגמרא הדיגיטלית: לחצו כאן.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully