וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגעת בהולך רגל בטעות? תענש כמו מי שדרס בכוונה

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

9.3.2020 / 7:32

למה נהג שפגע בהולך רגל ללא כוונה, צריך לקבל עונש דומה למי שדרס בכוונה? לפי התלמוד, התשובה לכך קשורה בכך שצריך למנוע הידרדרות, וזה נוגע כמעט לכל תחום בחיים

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

"קנסו שוגג, אטו מזיד", הגמרא במסכת שבת, דף ג, מלמדת אותנו מסקנה חשובה לפיה יש לקנוס אדם שעבר עבירה בשוגג, למרות שכלל הוא לא התכוון. מה הסיבה? אם יוותרו לו, אותה עבירה עלולה להיעשות על ידו גם במזיד. הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית מגדיר את המסקנה הזו כ"מניעת הידרדרות".

לדברי הרב קובלסקי, "אדם נהג במהירות או בשכרות בלי כוונה, בשוגג. אם לא נקנוס אותו - הוא יעבור את אותה עבירה במזיד כי הוא לא יקח אחראיות הפעם, למה שייקח אחראיות בפעם הבאה כשיעלה בכוונה שיכור על ההגה. אדם עלול לאבד את הרגישות לחומרת האיסור". ולפי הרב קובלסקי, המסקנה הזו חשובה גם לחינוך הילדים או לחולה, "אתה רואה מישהו שאינו חש בטוב, ברגע הראשון צריך לטפל בו כדי למנוע הידרדרות. ילד מתרשל? מתנהג לא יפה? אל תחכה, תטפל בחינוך שלו לפני שיהיה מאוחר". 

תאונה קטלנית סמוך לגן רווה, מאי 2015. יותם רונן
תאונת דרכים. אילוסטרציה/יותם רונן

הגמרא הדיגיטלית הוא מיזם בהובלת הרב חיים דוד קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי, במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים ברחבי הארץ והעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר. התלמוד הבבלי בגרסתו הנפוצה ביותר כולל 2,711 דפים. את הגמרא הדיגיטלית מגיש הרב קובלסקי, ובאמצעות, האתר, דף הפייסבוק, והפודקאסט, תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא.

לאתר הגמרא הדיגיטלית: לחצו כאן.
לעמוד הפייסבוק של הגמרא הדיגיטלית: לחצו כאן.
לפודקאסט של הגמרא הדיגיטלית: לחצו כאן.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully