וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תגלית מפתיעה": הגמרא של ז'בוטינסקי עומדת למכירה

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

16.3.2020 / 7:49

בעמוד השער חתם את שמו "זאב ז'בוטינסקי" ובין גיליונות הספר ישנם סימונים שרשם בעפרון. שוויו של הפריט מוערך במחיר שבין 4,000 ל-6,000 דולר: "הוא התעניין ולמד בגמרא הזו"

הגמרא של זבוטינסקי. בית  המכירות ווינרס, אתר רשמי
הגמרא של ז'בוטינסקי./אתר רשמי, בית המכירות ווינרס

שיר חסידי מוכר גורס ש"אין דבר יותר מתוק מדף גמרא", וזה כנראה נכון לא רק אצל חרדים ודתיים: חובבי היודאיקה גילו לאחרונה שזאב ז'בוטינסקי, אחד מגדולי מנהיגי הציונות, היה לומד בחייו גמרא. בבית המכירות "ווינרס" עומד כעת למכירה פומבית כרך של מסכת בבא מציעא, אחד מהמסכתות בתלמוד בבלי, מדפוס ווילנא, תרס"ב 1902, בה למד ז'בוטינסקי.
 
לדברי אנשי בית המכירות "מדובר בתגלית מפתיעה המלמדת כי ז'בוטינסקי התעניין ולמד תלמוד בבלי". בעמוד השער חתם את שמו "זאב ז'בוטינסקי" ובין גיליונות הספר ישנם סימונים שרשם בעפרון. ז'בוטינסקי למד בבתי ספר כלליים, ובנערותו כמעט ולא הכיר את היהדות ואת היהודים. בהמשך דרכו התוודע ליהדות, ביקר בקהילות יהודיות רבות, והכיר את אורח החיים היהודי המסורתי. לצד ידע בעברית ברמה גבוהה, היה ז'בוטינסקי בקי בתנ"ך. בנאומיו ובמאמריו הרבה לצטט מספר הספרים, ממנו גם שאב רעיונות והשקפות עולם.

הגמרא של זבוטינסקי. בית המכירות ווינרס, אתר רשמי
החתימה של ז'בוטינסקי על הגמרא/אתר רשמי, בית המכירות ווינרס

אולם, למרות זאת, לא היה ידוע כלל על ידיעתו את התלמוד. להערכת סמנכ"ל 'ווינרס', מיכאל ישי אלחייאני, קיים סיכוי גבוה כי בביקורו בפטרבורג ראה את הגמרא, וכדרכו, רצה ללמוד לעומק ולחקור את מסכת בבא-מציעא והתלמוד בכלל. שוויו של הפריט מוערך במחיר שבין 4,000 ל-6,000 דולר ומחיר הפתיחה שלו, עומד עתה על 2,500 דולר בלבד.

רוצים גם להצטרף ללימוד גמרא יומי? הגמרא הדיגיטלית הוא מיזם בהובלת הרב חיים דוד קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי, במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים ברחבי הארץ והעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר של 10 עד 12 דקות בלבד. את הגמרא הדיגיטלית מגיש הרב קובלסקי, ובאמצעות, האתר, דף הפייסבוק, והפודקאסט, תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא.

לאתר הגמרא הדיגיטלית: לחצו כאן.
לעמוד הפייסבוק של הגמרא הדיגיטלית: לחצו כאן.
לפודקאסט של הגמרא הדיגיטלית: לחצו כאן.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully