וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא העסיקו עובדים שאינם יהודים בימי חול כדי להימנע מחילול שבת

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

25.3.2020 / 7:16

ישראל נקלעה למשברים בגלל עבודות בשבת, אבל היו מי שסירב להעסיק יהודים בימי חול כדי להימנע מחילול שבת. למשל, סירבו לתת שליחות לגוי ברביעי כדי שלא יבצע אותה בשבת

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

ישראל נקלעה למשברים פוליטיים חריפים בשנים האחרונות, לא פעם בשל עבודות מטעם חברות ממשלתיות בשבת. המפלגות החרדיות והדתיות איימו לפרק את הקואליציה, ולרוב העבודות צומצמו משמעותית, ואלה שביצעו אותן היו עובדים שאינם יהודים, אבל לפי התלמוד, מסכת שבת, דף יט, היה מי שסבר שצריך להימנע מהעסקה של עובדים שאינם יהודים גם בימי-חול כדי להימנע מחילול שבת. 

הגמרא מספרת על רבי יוסי החסיד, "שלא נמצא כתב ידו בידי נכרי מעולם", היות והוא חשש שהשליח שאינו יהודי ימלא את השליחות בשיאה של השבת, ויעבור על האיסור של חילול שבת. דברי הגמרא באים לאחר שחכמים סבורים כי לא "משלחין איגרת בידי נכרי בערב שבת" כדי שלא ייחשב שהיהודי גרם לעובד שאינו יהודי לחלל שבת. 

מדוע קראו לרבי יוסי "החסיד"? הסביר הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, כי "חסיד, זה אחד שמסתכל על העולם במרחב, הוא עולה ברוחניות ופועל לפנים משורת הדין. הוא מהדר כי הוא חושש מכך שתיפגע כבוד השבת, ואז גם בימות השבוע הוא לא מעסיק גוי כי לא רוצה שיחלל שבת בגללו.

חדר מדרגות. ShutterStock
הרב היה עולה במדרגות ולא מדליק את האור. אילוסטרציה/ShutterStock

הרב קובלסקי סיפר כי היה יהודי צדיק בשם הרב אייזיק רוט, הוא היה גר בחייו בקומה רביעית בבניין מגורים וכשהוא היה עולה במדרגות בימי חול הוא לא היה מדליק את האור בימות השבוע. הוא חשש שאם ידליק, הוא יתרגל ואז בשבת בטעות הוא ידליק. "הוא היה חסיד", אמר הרב. "לא הסתכל בתוך הקופסה אלא מחוץ לקופסה. חסיד הוא אדם שנמצא תמיד בעליה רוחנית, וזו הדרך לעלייה רוחנית". 

קטע הוידאו היומי הוא חלק מפרויקט יומי של הגמרא הדיגיטלית, מיזם ראשון מסוגו בהובלת הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי, במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים ברחבי הארץ והעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר. את הקטע מגיש הרב קובלסקי, ובאמצעות האתרדף הפייסבוק והפודקאסט תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully