וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק קורונה: בדיבור אתם יכולים לסכן את הבריאות

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

2.4.2020 / 7:05

יש דיבור שבתקופת המקדש היה גורם לכתמים גדולים על הגוף, הבגדים וקירות הבית, ובעקבותיו היה נגרם לאלוקים צער גדול. היום כמו אז, זה יכול לסכן את הבריאות שלכם

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

לשון הרע הוא לרוב אמירה הפוגעת בכבוד או בשם הטוב של אדם, קבוצת בני אדם או ארגון, וההלכה היהודית אוסרת לדבר לשון הרע. במסכת שבת, דף כ"ז, הגמרא עוסקת בכך, ומתארת תופעה מדהימה כי מי שדיבר לשון הרע קיבל מיד איתות מאלוקים על כך. למה ביהדות מתייחסים בחומרה רבה ללשון הרע? 

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי "אדם שמתרגל לדבר שלילי על אחרים, הופך בעצמו לשלילי". לדבריו, "לשון הרע הוא סוג מעשה שאי אפשר לבצע אותו בלי עזרה. זהו מעשה חמור כמו נגיף שמתפשט ומייצר הרבה רוע, הרבה שליליות. גם כל מי ששומע את הדברים, זה מחזק אצלו את הצד השלילי. לשון הרע מעכיר את האוויר ויוצר זיהום חברתי". 

מליארדי שקלים משקיעים מידי שנה ברחבי העולם כדי להלחם בזיהום הסביבתי. ופה, רק אם נסגור את הפה ולא נדבר לשון הרע, נצמצם את פליטת החומרים המסוכנים. לא כל שכן, אם נדבר חיובי. נהיה אלה שמייצרים את החמצן, אנשים יאהבו אותנו ויהיה לנו נחמד וטוב בחיים.

אילוסטרציה של סתימת פיות. ShutterStock
לא לדבר לשון הרע. אילוסטרציה/ShutterStock

הרב הסביר את הסיבה בגללה אלוקים מתייחס ללשון הרע כל כך בחומרה? "אלוקים הוא האבא של כולנו. האם ראיתם פעם איך סבא וסבתא יושבים בראש השולחן ושמחים? הם רואים את כל הילדים והנכדים שלהם סביב שולחן אחד שמחים ומאושרים. תארו לכם שפתאום הסבא שומע שאחד הנכדים מדבר בגנות על אחד מבני המשפחה? כל היופי של משפחה זה שכולם מאוחדים, יחד, כאיש אחד בלב אחד. כך גם אלוקים, נגרם לו צער גדול כאשר יהודי מדבר לשון הרע על יהודי אחר".

אז מה היה האיתות משמיים למי שדיבר לשון הרע? בתקופת המקדש, בהתחלה הופיעו כתמים בבית שלו, ואם הוא התעלם מהם, הופיעו כתמים על הבגדים שלו. ואם גם מכך הוא התעלם, הופיעו כתמים על הגוף שלו. איך קראו לכתמים שמופיעים על הבגדים של אדם שדיבר לשון הרע? נגע. בגלל שהוא לקח את הענג של הקדוש ברוך הוא והפך אותו לצער, אז כעת הופכים לו את המילים של האותיות ענג ועושים מהן נגע".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
רחובות בני ברק בצל הנחיות משרד הבריאות 1 באפריל 2020. ראובן קסטרו
לא רק הקורונה מסכנת את הבריאות. אתמול בבני ברק/ראובן קסטרו

קטע הוידאו היומי הוא חלק מפרויקט יומי של הגמרא הדיגיטלית, מיזם ראשון מסוגו בהובלת הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי, במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים ברחבי הארץ והעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר. את הקטע מגיש הרב קובלסקי, ובאמצעות האתר, דף הפייסבוק והפודקאסט תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully