וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפכה לעקרה רק כי בטעות זלזלה במתן אוכל לתרנגולים

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

19.4.2020 / 22:10

התורה ניצבת נגד סבל של בעלי חיים, והסיפור על אישה שהפכה לעקרה רק כי זלזלה מבלי לשים לב בהאכלה של תרנגולים שגדלו בביתה, יכול להמחיש עד כמה

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

רבי יצחק בן שלמה לוריא, הידוע בכינויו "האר"י הקדוש" התארח בחייו אצל יהודי. לאחר שסיים את האירוח, הודה לו על הטרחה אך לפני שעזב שאל את היהודי: "כיצד אוכל לשלם לך עבור האירוח והטרחה עבורי", והשיב לו בעל הבית: "היו לי בנים אבל אשתי נעשתה עקרה. מבקש שכבודו ימצא לה תרופה כדי שתוכל ללדת לנו עוד ילדים".

האר"י הסביר לו בתשובה: "דע לך, היה סולם קטן שעומד בביתך, תרנגולים היו עולים ויורדים בו לשתות מים בכלי שהיה סמוך אליו. פעם אחת, אשתך אמרה לעוזרת בביתך שתסיר את הסולם משם, למרות שלא היה לה כוונה לצער את התרנגולים, אלא בגלל סיבה אחרת לגמרי".

"מאז", טען בפניו האר"י, "לתרנגולים יש צער גדול והם בצימאון ולכן נגזר עליה להיות עקרה". בעל הבית שמע את הדברים, החזיר את הסולם למקומו, וכעבור תקופה קצרה, אשתו נכנסה להריון וילדה.

תרנגולים. ShutterStock
הם היו בצימאון גדול. תרנגולים/ShutterStock

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית הסביר כי התורה ניצבת נגד סבל של בעלי חיים "ניצבת התורה ומזהירה: לא רק שלא תגרום צער מיותר לבעל חי, אלא גם עליך לחוש לעזרתו אם הוא סובל, אפילו אם זה לא באשמתך, ואפילו אם בעליו של בעל החיים ציערו והוא יושב מן הצד ואינו עוזר לו".

בגמרא במסכת שבת, דף מג, אנחנו לומדים כמה חשובה היא הדאגה לבעלי חיים מכך שיש מלאכות שניתן לעשות גם בשבת כמו שנהוג באדם חולה, אבל המסר המרכזי הוא "שלב האדם אינו יכול להיות מחולק. אם הוא רחמן - הוא רחמן, ואם הוא אכזר - הוא אכזר. לא יתכן שאדם ינהג באדישות בבעלי חיים והוא יוגדר כרחמן, כי לב האדם הוא אחד ואם הוא מסוגל לפתח אדישות מול צער של כבש או ציפור, הרי שהוא מרגיל את עצמו להיות אדיש לסבל של אחרים וזה מחלחל ומחלחל והוא הופך לאדם שאדיש לצער באופן כללי, של בעלי חיים ושל בני אדם".

לדברי הרב קובלסקי, "זוהי דוגמה לכך שהתורה ומצוותיה הן "תורת חיים", הן מעניקות לנו כלים כיצד להיות בני אדם טובים יותר לא רק בפעולות ספציפיות, אלא באישיות שלנו, שנהיה אנשים טובים יותר".

הריון. shutterstock, ShutterStock
חזרה ללדת. אילוסטרציה/ShutterStock, shutterstock

קטע הוידאו היומי שמבוסס על הדף היומי במסכת שבת הוא חלק מפרויקט יומי של הגמרא הדיגיטלית, מיזם ראשון מסוגו בהובלת הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי, במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים ברחבי הארץ והעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר. את הקטע מגיש הרב קובלסקי, ובאמצעות האתר, דף הפייסבוק והפודקאסט תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully