וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נעשה לו נס גדול": המקרה הנדיר שגבר הניק את בנו התינוק

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

2.5.2020 / 21:09

אומרים שחלב אם זה בריא, אבל מה לגבי חלב אב? המקרה הנדיר הזה אירע לאחר שאשתו הצעירה נפטרה והותירה אחריה תינוק קטן שלא אכל מזון, ובעלה הניק אותו: "נעשה לו נס כזה"

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

לפני 2000 שנה התרחש סיפור מדהים. אישה צעירה נפטרה והותירה אחריה תינוק יונק. באותם ימים, לא היה מזון לתינוקות, ולא היה מי שיניק את בנה וגבר החשש שהוא לא יישאר בחיים. לפי הגמרא במסכת שבת, דף נג, נכתב כי "נעשה לו נס ונפתחו לו דדין כשני דדי אשה והניק את בנו". הוא היה מסוגל באורח נס להניק, בדיוק כמו אישה. ורב יוסף אומר על כך בתלמוד: "בא וראה כמה גדול אדם זה, שנעשה לו נס כזה".

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי רב יוסף אמר "נעשה לו נס גדול" ולא "נס כזה" כי הוא התכוון שיש משהו מיוחד בנס הזה שאין בניסים אחרים. מה מיוחד בו? הרי הקדוש ברוך-הוא היה יכול לעשות נס אחר. למשל, שהאיש הזה יילך ברחוב, ימצא כמה מטבעות זהב וכך יהיה לו כסף לתת לבנו אישה שתניק אותו.

וכדי להבין את פשר המעשה, כדאי להתבונן בדבריו של רבי יוסף חיים מבגדד, לפיהם, "יש תפילות שנענות מפני שהאיש שהתפלל זכה שתפילתו נענתה, ויש תפילות שנענות מפני שהן מצטרפות לתפילות של אחרים". איך ניתן להבחין ביניהם? אם הישועה היא מקרה ייחודי, זה סימן שהנס נעשה במיוחד לאישה הזה אבל אם הישועה עוזרת לאנשים נוספים, ייתכן שהתפילה שלו נענתה בזכות אנשים אחרים.

אישה מניקה תינוק בבית קפה. ShutterStock
בעבר לא היה מזון, רק הנקה. אילוסטרציה/ShutterStock

ולכן, אם אותו אדם היה מוצא מטבעות זהב, ייתכן כי הנס נעשה עבור מישהו אחר אבל במקרה הזה שנעשה לו נס ייחודי, זו תפילתו שנענתה ולכן רב יוסף אמר שהאיש הזה הוא "איש גדול". הרב דסלר זצ"ל הסביר שהאיש הזה היה שבור, מרוסק וכאוב. אשתו נפטרה והשאירה אותו חסר אונים עם תינוק קטן, בוכה ורעב איך אלוקים הרגיע אותו? הוא עשה לו נס גדול כדי להרגיע אותו וכדי לחזק אותו באמונה ונתן לנו באופן נדיר את האפשרות להניק את בנו.

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי, מיזם ראשון מסוגו בהובלת הרב חיים דוד קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי, במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים ברחבי הארץ והעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

את הקטע מגיש הרב קובלסקי מידי יום בקטע שעולה במדור של הגמרא הדיגיטלית באתר וואלה! ובנוסף, גם באמצעות האתר של הגמרא הדיגיטלית, דף הפייסבוק והפודקאסט תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully