וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תקנה לאשתך תכשיט? היא תקלל אותך ותהיה עני מרוד

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

15.5.2020 / 7:42

התלמוד קובע ששלושה דברים גורמים לעניות. אחד מהם הוא כשהאישה מקללת את בעלה כי הוא לא קונה לה תכשיטים. מה ההסבר לכך?

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

לפי הגמרא, שלושה דברים מביאים את האדם לידי עניות. אחד מהם, שאשתו מקללתו בפניו. אדם שמתנהג בצורה שגורמת לאשתו להצטער עד שבלבה היא מקללת אותו, לא יישאר לו כסף ויהיה עני מרוד. למה? מה הקשר? בעל חייב לשמור על כבודה של אשתו יותר מאשר על כבודו וברור שאסור לשניהם לפגוע אחד בשני אבל מדוע התגובה היא כלכלית, למה הוא יישאר עני אם הוא יפגע בה? 

בתלמוד הוסבר כי מדובר באדם שיש לו כסף, יש לו יכולת כלכלית ולמרות זאת הוא לא מוכן לקנות לאשתו תכשיטים. סירובו גורם לה להתרגז ולכעוס, והוא בתגובה נותר עיקש בעמדתו. הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי "זה כבר חמור מאד. ההתעלמות מהצרכים של הזולת היא פגיעה כואבת וקשה מאד לרפא אותה".

אבל לא מובן מדוע הוא נהיה עני? ההיגיון אומר שהוא צריך להיות עשיר כי הוא לא מבזבז כסף, אז? רבי מנחם בן שלמה המאירי מסביר דבר מרתק על כך: בני זוג הם כמו שותפים. אם השותף שלך כועס עליך, והוא מרגיש שרק אתה נהנה מהפירות הכספיים שלכם, איך הוא התנהג? לא יהיה אכפת לו. אותו דבר גם אשתך. אין כאן נקמנות, זו פגיעה שיהיה קשה לה לשתף פעולה אחריה. 

חנות תכשיטים בריאד, סעודיה, 5 במאי 2020. רויטרס
חנות תכשיטים בריאד, סעודיה./רויטרס

לפי הרב קובלסקי, זה נכון לכל חיי הזוגיות. "בני זוג צריכים לשתף זה את זה בחוויות שלהם", אמר הרב. "ולא מדובר רק על גברים. גם נשים צריכות לשתף את הבעלים  שלהן במה שעובר עליהן. זוהי זוגיות". הרב ציין בנוסף כי "הלקח מהגמרא הזו במסכת שבת הוא שבחיים העסקיים שותף טוב הוא שותף מרוצה".

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר. 

הקטע מתפרסם במדור של הגמרא הדיגיטלית, באתר הגמרא הדיגיטלית, דף הפייסבוק והפודקאסט. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully