וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה גם מוכח: נשים צדיקות יותר מגברים

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

18.5.2020 / 14:52

כשמתפללים על חולה לרפואה מזכירים את שם אמו ולא את שם אביו. יש לכך הסברים רבים - אבל אחד מהם יצליח להפתיע אתכם, והוא גם הוכחה שנשים צדיקות יותר מגברים

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

אין אדם שביקר פעם בחייו בבית כנסת ופספס את הרגע שבו עורכים 'מי שברך' לחולים שצריכים רפואה וישועה. בכל פעם שמזכירים שם של אדם לרפואה או לסגולה, מזכירים אותו ואת השם של האמא שלו. באף מקרה כזה לא מזכירים את שמו של האב. לדוגמה? יצחק בן שרה ולא יצחק בן אברהם. 

מה מיוחד בשם של האמא? רבי יוסף חיים מבאגדד, הידוע בכינויו "הבן איש חי", הסביר בחייו כי נשים צדיקות יותר מגברים. לפי דבריו, נשים בדרך כלל עושות פחות עבירות והן רוחניות יותר. ולכן, כשמתפללים בפני אלוקים ורוצים לעורר רחמים על החולה, מזכירים את שם אמו כדי לעורר רחמי שמיים גם באמצעות הזכויות שלה וכך מצפים ששפע של ברכה יבואו על בנה בזכותה. 

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי "אנחנו למדים מכך מסר חשוב מאד, להתנהגות שלנו יכולה להיות השפעה משמעותית על החיים של הילדים שלנו גם לאחר המוות, אחרי שנעזוב את העולם הזה. אם כהורים עשינו מעשים טובים בצורה שגרמה קורת רוח לבורא עולם, כשיצטרכו לעשות מי שברך לילדים שלנו, יכול להיות שבזכותנו יירד להם שפע".

מתפללים בבני ברק, 10 באפריל 2020. ראובן קסטרו
מי שברך לחולים. תפילה בבני ברק בתקופת הקורונה/ראובן קסטרו

הרב קובלסקי הוסיף כי זו כוחה של אם בישראל. "לא לחינם היא הופקדה על חינוך הילדים. למה? היות ויש לה נשמה טהורה יותר מבעלה והיא רוחנית יותר, רגישה יותר ממנו". הרב קובלסקי מביא לכך הוכחה מדברי שלמה המלך שאמר 'חכמת נשים בנתה ביתה'. החכמה של האישה היהודייה היא זו שבונה את הבית". 

מי אמר את הסוד הזה בגמרא לפיו צריכים להזכיר את שם האם כשמתפללים על חולה? אביי, אחד מגודלי האמוראים בתקופת התלמוד. הוא היה יתום מאביו ומאמו. לאחר פטירת הוריו, הוא אומץ על ידי דודו רבה בר נחמני. לאמו המאמצת קראו 'אם', ובדיוק הוא נבחר ללמד אותנו את הסגולה הזו. הרב ציין כי ניתן ללמוד מכך דבר נוסף: "ברגע שאנחנו מתחברים לאדם, אנחנו יוצרים אותו. כך אפשר לקרב כל יהודי". 

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום. הקטע מתפרסם גם באתר הגמרא הדיגיטלית, דף הפייסבוק והפודקאסט. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully