וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הם קטנים, מעצבנים ועוקצים - אבל זו הסיבה שבגללה נבראו יתושים

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

21.5.2020 / 21:32

הקיץ הגיע ואיתו היתושים. הם עוקצים בצורה מטרידה ויש שסובלים ממנה הרבה יותר מאחרים אבל למה בכלל יש יתושים בעולם? לא תאמינו לסיבה האמיתית

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

הקיץ בא, ועמו עונת היתושים, שמצליחה לטרטר את כולנו אבל חכו שתשמעו למה אלוקים ברא את היתוש? הגמרא במסכת שבת, דף ע"ז, קובעת כי אלוקים ברא את היתוש בכדי שישמש רפואה לנשיכת נחש. רב יהודה אמר בשם רב כי "כל מה שברא הקודש ברוך הוא בעולמו, לא ברא דבר אחד לבטלה". 

ובאותה מידה שיש סיבה לבריאתו של היתוש, יש גם סיבות לבריאת שאר החיות. לפי הגמרא, שבלול כדי לטפל ב"כתית" - פצע מוגלתי, זבוב כדי שישמש לעקיצה של צרעה, עכביש נגד עקיצת עקרב ועוד. רבי זירא ורבי יהודה, שני אמוראים בתקופת הגמרא שוחחו ביניהם, והראשון שאל את השני שאלות שעסקו בבעלי חיים. לפי התלמוד, השאלה הראשונה מדוע לכבשים יש זנב גדול שמכסה להם את האחוריים ולעזים אין? ענה לו כי הכבשים שאנחנו כבני אדם משתמשים בצמר שלהם ומתכסים בהם, מכוסים גם הם אבל עזים שאנחנו לא עושים בהם שימוש - מגולים. 

שאלה נוספת ששאל אותו למה הזנב של הגמל קטן? כי הוא אוכל קוצים והולך בין קוצים ואם יהיה לו זנב ארוך, הוא יסבול. למה זנבו של השור ארוך? הוא שאל אותו ורב יהודה השיב לו כי השור נמצא במקומות מרעה לחים והזנב משמש אותו להבריח את היתושים. מה הסיבה שמחושיו של הארבה רכים? השיב לו כי הוא מתגורר בין עצים שענפיהם קשים, ואם מחושיו יהיו קשיחים כשהוא היה נתקל בעץ הם היו נשברים וכך לא היה רואה יותר. 

פתיחת אירוע מרוצי הגמלים באיסמעיליה שבמצרים, 22 במרץ 2017. רויטרס
למה הזנב של הגמל קצר? אילוסטרציה/רויטרס

רבי זירא המשיך לשאול עוד ועוד שאלות את רבי יהודה. הרב חיים דוד קובסלקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר מדוע הוא שאל שאלות כאלה? "יש בהם תועלת להבחנה בהשגחה העליונה לסדר הבריאה", אמר הרב קובלסקי. "השאלות והתשובות מראות שכל בריאה בעולם יש לה הסבר מדוע נבראה כפי שנבראה. האמוראים הקדושים התעסקו בשאלות אלו, בקרני הארבה ובעפעפיו של התרנגול ובזנב של הגמל, מפני שהם ידעו שאין מקרה בעולם אלא הכל מסודר ומכוון ואין מקרה. 

לדברי הרב קובלסקי, "כאן אנו מגיעים לנקודה הפנימית. מה רצו חכמים זכרונם לברכה ללמד אותנו כשהם כתבו בתוך הגמרא את סדרת השאלות והתשובות הללו? הם רצו להוריד את מפלס הדאגה שלנו. ללמד אותנו שאסור לפחד, לא משנה מה קורה. הרי אין דבר שמתרחש סתם, הכל מכוון מלמעלה וכשיש מי שמכוון את הדברים זה אבא שלנו, עלינו רק להתקרב אליו יותר, להתנהג אליו כמו בנים". 

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום. הקטע מתפרסם גם באתר הגמרא הדיגיטלית, דף הפייסבוק והפודקאסט. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully