וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חייבים לנו תודה": למה רבים מהזוכים בפרס נובל הם יהודים?

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

3.6.2020 / 22:21

מדוע בכל שנה ישנם זוכים יהודים בפרס נובל, ורובם בתחום המדעים? "אם לא אנחנו, כל העולם היו עובדי עבודה זרה עד יום זה, ועל כך חייבים לנו תודה גדולה"

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

האוכלוסייה היהודית מהווה פחות מרבע אחוז מתוך אוכלוסיית העולם, ואין שנה שאין נציג יהודי בין חתני פרס נובל. רבים מאזרחי העולם יודעים שהם חייבים הוקרה גדולה לעם היהודי על תגליות רבות במדע ובתחומים נוספים. יהודים או מי שאחד מהוריהם היה יהודי, זכו ב-204 פרסי נובל מתוך 919 אישים זוכי פרס נובל עד וכולל שנת 2019 (ולמעט 24 מוסדות שזכו בפרס נובל לשלום), שהם 22.2% מכלל פרסי נובל שחולקו. 

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי "אם לא אנחנו, כל העולם היו עובדי עבודה זרה עד יום זה". לדבריו,  "בעבר הרחוק אומות שלמות ניהלו את כל אורח חייהם לפי אמונות טפלות, היו זורעים את היבולים, חורשים וקוצרים ואפילו יוצאים למלחמות בהתאם לקרקורי העורבים, יללות החתולים וכהנה וכהנה". הרב קובלסקי ציין כי זה נעצר כשקם עם ישראל ופרסם את שמו של אלוקים בכל העולם עד שרוב העמים חיקו אותנו. גם הנצרות וגם האסלאם מאמינים באלוקים". 

בגמרא במסכת שבת שואל רבי עקיבא מהו המקור לכך שחפץ של עבודה זרה מטמא את מי שמחזיק אותו. הרב קובלסקי הסביר כי "ביהדות מקובל שעבודה זרה יש לתעב בצורה מעשית. למשל, מי שקנה חלקת אדמה שיש בה אביזרים ששימשו לעבודת אלילים צריך לנתץ אותם או לשרוף אותם, וכך גם רבי עקיבא קבע שחפץ ששימש לעבודת אלילים הוא דבר מטמא, ממש כמו מת". 

פרופסור ישראל אומן, אוניברסיטה העברית, יולי 2011. עומר מירון
פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל לכלכלה/עומר מירון

והשאלה היא: "הרי מדובר בוויכוח פילוסופי, מחשבתי, אמוני, ומדוע יש טומאה בחפץ הזה?" והתשובה היא שהתורה וחכמינו ידעו שיש דברים שכדי להחדיר אותם צריך להמחיש אותם בשפת המעשה, במעשה ממש, ועד שהאדם לא יבצע מעשה פיזי שמבטא את ההרחקות מעבודת האלילים, הוא עדיין לא יהיה בטוח שהוא מקבע בראשו או במחשבה את הטעות של עבודת האלילים ואת הצורך להתרחק ממנה.

הרב קובלסקי הוסיף כי "אנחנו יכולים לקחת את התובנות הללו לכל תחום בחיינו, להמחיש את הדברים, לצרוב אותם בתודעה. גם בזוגיות, חברים, הזוגיות של כל משפחה צריכה תמיד עידוד ותחזוקה. אם רוצים להביע רגש לבן זוג או לבן משפחה, צריך לעשות מעשה. למשל, אפשר להשאיר לו מכתב עם פריט סימבולי מתאים, כדי להמחיש את הכנות שלנו".

קרקע האי שנחשפה בכנרת, 26 בדצמבר 2019. שי מזרחי רשות הכנרת, אתר רשמי
אדם קונה קרקע עם עבודה זרה? צריך לנפץ את הכלים/אתר רשמי, שי מזרחי רשות הכנרת

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע מתפרסם גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully