וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה "איתות משמיים" שולחים לנו בתקופה כמו בקורונה?

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

25.6.2020 / 14:29

בן משפחה או חבר קרוב נפטר? זה איתות משמיים. תפתחו את העיניים. מה קרה ולמה זה קרה? לכל מקרה יש סיבה

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

בתלמוד, בדף היומי, לומדים על הסתכלות שכל אדם צריך לאמץ לעצמו: אסור לנו לסגור את העיניים. קרה משהו? קיבלת איתות משמיים? תפתחו את העיניים, תראו מה קרה ולמה זה קרה? וכך אומרת הגמרא "וְאָמַר רַבִּי חִיָּא בַּר אַבָּא, אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: אֶחָד מִן הָאַחִים שֶׁמֵּת, יִדְאֲגוּ כָּל הָאַחִים כֻּלָּן; אֶחָד מִבְּנֵי חֲבוּרָה שֶׁמֵּת, תִּדְאַג כָּל הַחֲבוּרָה כֻּלָהּ". 

היחס של התלמוד הוא למותו של אחד מבני המשפחה. במקרה כזה, כל המשפחה צריכה לדאוג. כך גם אם אחד מהחברים או הקרובים אלינו נפטר, כל הסובבים אותו צריכים לדאוג. כולם צריכים לפשפש במעשיהם, לבחון איך הם יכולים להשתפר. ולא רק בן משפחה. חבר נפטר? כל החברים צריכים לראות בכך איתות משמיים. לזכור שאנחנו לא נמצאים כאן לתמיד, ובתקופה שאנחנו כאן בעולם הזה - עלינו לעשות דברים טובים. הגמרא מתייחסת למקרה של פטירה, אבל זה נכון לכל תקופה של קושי, להבין ששולחים לנו איתות או סימן מלמעלה בכך שאנחנו צריכים לעשות שינוי כלשהו.

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי אלוקים "שולח לנו כל מיני סוגי איתותים, לא רק בפטירה של אדם או קרוב אלינו. עוד הרבה קודם לכך, אנחנו מקבלים איתותים ומי שזוכה להבין אותם, הוא אדם חכם מאד". הרב ציין כי בפרשת השבוע שנקרא בעוד מספר שבועות, מסופר על בלעם הרשע. בלעם רכב על האתון שלו בדרך אל בלק מלך מואב כדי לקלל את בני ישראל. 

הלוויתו של הרב ישעיהו הבר, בית הלוויות שמגר, 24 באפריל 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
חבר שלכם נפטר? זמן לפשפש במעשים. אילוסטרציה/פלאש 90, יונתן זינדל

התורה מספרת שמלאך השם ניצב בדרך והפריע לאתון שלו להמשיך בדרך, במטרה לעכב את בלעם. האתון ראתה את המלאך אבל בלעם לא ראה את המלאך, וכאשר הוא ראה שהאתון נעצרת בדרך, הוא הכה אותה בשוט. כשראה כך המלאך הוא התגלה גם אל בלעם, ולפני שהזהיר אותו שלא יקלל את עם ישראל, הוא שאל אותו: "וַיֹּאמֶר אֵלָיו מַלְאַךְ ה': עַל מָה הִכִּיתָ אֶת אֲתוֹנְךָ" - הוא תבע אל עלבונה של האתון, מדוע הרבצת לה?

קשה להבין מה רצה המלאך מבלעם. אנו מבינים שהוא נתן לו ביקורת חריפה על כך שהוא הולך לקלל את עם ישראל, אבל מדוע הוא העיר לו על כך שהכה את האתון? אמר על כך רבי לוי יצחק מברדיטשב, שאסור לאדם להתעלם מדברים מוזרים שקורים בסביבתו. נכון, איננו נביאים, איננו מקובלים, אבל לא להתעלם! כאשר קורה דבר מוזר, צריך לעצור כמה דקות ולהסתכל בתוך הנפש - מה לא בסדר איתנו? מה רוצה השם לומר לנו?

מתפללים בבני ברק, 10 באפריל 2020. ראובן קסטרו
צריך לדעת מה האיתות משמיים./ראובן קסטרו

בלעם היה צריך לדעת, שהאתון שלו לא עוצרת סתם. היא מעולם לא עצרה בדרך, היא תמיד היתה צייתנית, ואם בלעם היה מדליק את החיישנים שלו, מיד הוא היה שואל את עצמו: מה קרה, למה אלוקים גרם שהאתון תעצור? בלעם, להיכן אתה הולך, לעשות משהו טוב או משהו רע? וכך היה מונע את עצמו מלחטוא.

כך, גם אנחנו צריכים לפקוח את העיניים כששולחים לנו איתות משמיים. לראות מה אלוקים רוצה מאיתנו, איזה סימן נשלח לנו? ואם אנחנו נלמד לשפר את עצמנו, הרע גם יתרחק מאיתנו. 

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע מתפרסם גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully