וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גלים גבוהים": מי הוא הצדיק שבא לעיר והמים בנהר עלו לקראתו?

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

29.6.2020 / 8:45

האירוע התרחש בתקופת התלמוד ליד נהר פרת, וככל הנראה, בשל היותו של אדם מסוים גדול בתורה. המקרה נועד להסתיר את חוסר צניעותו, והוא קשור לכל אחד מאיתנו

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

בתלמוד מסופר שהאמורא שמואל ואדם בשם קרנא ישבו על שפת "נהר המלך", נהר שעבר בעיר נהרדעא, הלא הוא נהר פרת. הם הבחינו שהמים של הנהר גבוהים ועכורים. שמואל אמר לקרנא: "אדם גדול מגיע מארץ ישראל, הוא חש במעיו וצריך להתפנות לשירותים. המים מגביהים את הגלים כדי לעשות מחיצה סביבו כדי שלא יראו את חוסר צניעותו כשהוא עושה את צרכיו, לך תבדוק איך הוא מרגיש". 

הלך קרנא וגילה שאותו אדם גדול הוא אמורא נוסף בשם רב. השניים נפגשו, התפתחה ביניהם שיחה על דברי תורה, קרנא שאל את רב שאלות אבל בשלב מסוים הבין רב שהוא בא לנסות להפיל אותו בתשובות, והוא שאל אותו בתגובה "מה שמך?". קרנא ענה לו, ורב קילל אותו בתגובה: "שתצא לך קרן בעין". 

לאחר מכן, האמורא שמואל הכניס את רב לביתו, האכיל אותו פת שעורים, דג והשקה אותו במשקה חריף. התלמוד מספר כי שמואל שהיה רופא לא הראה לו איפה שירותים כי ידע שבאמצעות הארוחה הזו יתרפאו מעיו. לעומת זאת, רב סבר כי הוא מתכוון לצערו וקילל אותו שלא יהיו לו בנים. 

מסכת ברכות, דף ט. וואלה! NEWS, צילום מסך
הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית/צילום מסך, וואלה! NEWS

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, אמר כי "מהיכן הגענו, מי היו ההורים שלנו, מי היו הסבים שלנו? כשרב היה צריך להיות בנהר בצניעות - המים עלו לקראתו. יש לנו כאן דוגמה מדהימה לכך שהחומר והרוח משתלבים. העולם נברא עבור בני האדם, והוא גלגל. כל חלק מגיב לחלקים האחרים. אם אתה תנהל חיים רוחניים, הבריאה תעמוד לרשותך ולטובתך. הרי אי אפשר לסובב רק חלק אחד של הגלגל, נכון? כך גם שרשרת התגובות הרוחניות והגשמיות תלויות אחת בשנייה, והסיפור הזה הוא דוגמה מדהימה לכך".

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע מתפרסם גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully