וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הפך ים המלח מ"המקום הכי יפה בישראל" לשממה?

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

23.6.2020 / 18:28

התורה הגדירה את ים המלח כ"גן אלוקים" אבל היום מדובר באחד המקומות הכי שוממים ומוזנחים. איך זה קרה?

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

את אזור ים המלח תיארו בתורה כגן אלוקים, המקום הכי יפה וטוב בעולם אבל היום זה כבר המקום הכי שומם בכל ארץ ישראל, ואחד המקומות הכי גרועים. בין השאר, האדמה באזור ספוגה בכימיקלים כך שאי אפשר לגדל עליה דבר, אף ייצור חי לא יכול לשרוד במי המלח והמקום עצמו מאחד היפים בעולם הפך שממה. מקום מת.

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי יש מכך מסר לחיים. לדבריו, "אדם יכול על ידי מעשיו לגרום לחורבן ולשממה". ים המלח היה הים של סדום. ונשאלת השאלה, מדוע אנשי סדום נענשו כל כך בחומרה? מדוע אלוקים הפך והשמיד את העיר באש וגפרית? הם לא היו הראשונים להתנהג רע, אז מה בכל זאת היה רע אצלם? 

בעל "קצות החושן", הרב אריה לייב בן רבי יוסף הכהן הלר, הסביר כי בסדום לא היה אפילו מישהו אחד טוב. כשיש מקום שיש בו הרבה אנשים רעים אבל גם מעט טובים, יש סיכוי שהמצב יתהפך, מישהו מהטובים יאזור אומץ וישכנע את השאר ללכת בדרכו. אבל אם הכל מתנהל ברוע וכולם רעים - אז זו בעיה". הרב קובלסקי הוסיף והסביר כי "יש הבדל בין מי שהולך בדרך הטובה ועושה מעשים רעים, לבין מי שהולך בדרך הרעה". 

ים המלח. דובי טל, אתר רשמי
שממה, ים המלח/אתר רשמי, דובי טל

כל אחד מאיתנו יכול ללמוד מכאן לקח לחיים, הסביר הרב קובלסקי, "פעם בכמה זמן אדם יכול לעצור ממרוץ החיים ולשאול את עצמו: מה הדרך שלי? נכון, לפעמים אני עושה כך, ולפעמים אני מתפתה לנהוג אחרת, אני בן אדם, אבל האם זו הדרך שלי או שהדרך שלי טובה ולפעמים אני נופל?". 

מה התועלת בבדיקה כזו? כאשר אדם בודק, הרי שאם עד היום לא היתה לו דרך, לא היתה לו אג'נדה, במהלך הזמן הוא יתחיל לפתח דרך ואג'נדה, כי אם פעם בשבוע הוא שואל את עצמו: מה הדרך שלי, אז בשבוע הראשון אין לו תשובה, בשבוע השני אין לו תשובה, אבל לאט לאט הוא מתחיל לפתוח את העיניים, לחפש, לראות, והוא מתחיל לבנות לעצמו תבנית של מעשים ותבנית של חשיבה שהופכים אותו לאדם עם דרך טובה". 

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע מתפרסם גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully