וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית עלה באש, הכל נשרף אבל היה מותר להציל רק את האוכל

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

30.6.2020 / 15:00

כשהבית עולה באש בשבת ואין מכך כל סכנת חיים - מותר להוציא ממנו רק מעט אוכל ובגדים, ואסור לכבות את השריפה - כך נקבע בתלמוד. והמסר? אל תרדפו אחרי הכסף

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

בדף היומי, מסכת שבת דף קי"ז, לומדים שאם פרצה שריפה בשבת באזור שאין בו כל פיקוח נפש, כלומר בית באמצע המדבר, שעשרות קילומטרים ממנו איש לא גר, ואין סיכוי שאדם יינזק, אסור לכבוד את האש כי בשבת מכבים את האש רק עבור פיקוח נפש. כל זאת, רק אם אין חשש הכי קטן לפגיעה בנפש. 

הסיטואציה היא קשה מאד. עומד יהודי מחוץ לביתו ואומר 'ריבונו של עולם, שבת היום. בראת אותי, נתת לי את הבית הגדולה זה, וכעת אתה לוקח אותו'. נשאלת השאלה, מה לגבי כל התכולה שיש בבית? החפצים? מותר או אסור להוציא. אמרו חכמים ז"ל: רק בגדים לשבת ואוכל לשלוש סעודות בשבת, זה מה שמותר לך להוציא מהבית. למה? 

הסביר האמורא רבא כי "מתוך שאדם בהול על ממונו, אם היית מאפשר לו יותר - הוא היה מכבה את האש". הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית תהה בקטע היומי איך "אדם שמוכן לעמוד מהצד בעוד ביתו נשרף ישכח שהיום שבת רק אם יאפשרו לו להוציא מהבית עוד כמה חפצים?". 

בית משפחת היילפרין שנפגע בשריפה, בית מאיר. 25 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
בית בבית מאיר שנפגע בשריפה/נועם מושקוביץ

ועל כך הרב הסביר כי "זה טבע האדם". לדבריו, "תוך כדי שאדם מתעסק עם כסף, עם חפצים בביתו, הוא ינסה להוציא כמה שיותר - הוא מאבד את הראש. בדיוק כמו אדם שמריח בורקס, יש לו תיאבון לאכול. כך מלמדים אותנו חכמינו זכרם לברכה, לשים לעצמנו קווים אדומים ומסגרת לחיים לפני שנתבלבל בדרך ונמצא את עצמנו במקום שאנחנו בעצמנו לא היינו רוצים להיות בו". 

הרב קובלסקי הוסיף כי "בעסקים זה קורה הרבה" היות ו "אנשים מוכנים להשקיע הרבה יותר זמן או כסף כדי לא להפסיד כסף שכבר יש להם, מאשר לעבוד כדי להרוויח כסף חדש. אם אותם אנשים היו משקיעים את המאמצים האלה כדי להרוויח כסף חדש הם היו מרוויחים כפול מהנזק אבל כך טבעו של האדם שהוא מתקשר ומתחבר לכסף". 

"שימו לב שאין כאן הגיון, אלא זה עניין רגשי, וחשוב לדעת אותו כשמתעסקים עם כסף. כסף הוא אמצעי נפלא, אבל הוא לא חבר, ואם הופכים אותו לחבר ומתייחסים אליו כאל אישיות, מתחילים לאבד את ההנאה של החיים". מהגמרא הזו אנחנו למדים גם "כמה חשובה השבת, פעם בשבוע לעצור מהמרוץ אחר הכסף ולדעת שהחבר האמיתי שלנו זה בכלל הרוח, הנשמה והרוחניות, הם מביאים לנו אושר, שלווה ורוגע".

החלפת כסף איראני עם כסף אמריקני ליד השוק הראשי בטהראן ב-25 בנובמבר 2014. AP
אסור לרדוף אחרי הכסף. החלפת כספים בטהראן/AP

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

המסר מבוסס על הדף היומי מסכת שבת, דף קיז - הקטע המלא באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully