וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוא בקושי סיים את החודש אבל אז הוא מצא יהלום בתוך דג מהשוק

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

3.7.2020 / 7:13

היה לו מינוס בבנק, בקושי הצליח לקנות אוכל לבית ולא הצליח לסיים את החודש. אבל אז ברגע אחד חייו השתנו. הסיפור שמוכיח כמה שווה להתפנק בשבת

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

בעיר אחת חי אדם ושמו יוסף, יותר מכל יוסף אהב את השבת. בכל ימות השבוע היו עולים על שולחנו רק לחם ומים, אבל לכבוד שבת היה קונה דגים, בשר ויין. כל השבוע הוא היה חוסף כסף עד שהיה ביום שישי הולך אל השוק, וקונה את כל המטעמים לשבת. כשלא הצליח לחסוך מספיק כסף, היה לווה אותו. כל חבריו ומכריו ידוע כמה הוא אוהב את השבת. קראו לו 'יוסף מוקיר שבת'. 

באותה עיר היה נוכרי עשיר מאד שמכר את כל הונו וקנה עם הכסף מרגלית. הוא תפר את האבן היקרה לתוך כובעו והלך איתו לכל מקום. יום אחד, בשעה שעבר על גשר, נשבה פתאום רוח והעיפה את הכובע מראשו. הוא ניסה לתפוס את הכובע אך ללא הצלחה. הרוח הייתה חזקה מאד והכובע נפל אל תוך מי הנהר. זמן רב הוא עמד להסתכל על הכובע שנפל לתוך המים, וידע בלבו שבאותו הרגע הפסיד את כל כספו. 

באחד מימי השישי עמד דייג על אותו גשר ודג דגים. השמש כבר עמדה לשקוע ואז הוא הצליח לדוג דג שמן מאד. הוא רץ מיד לשוק, הוא היה כמעט ריק מקונים, והוא תהה 'מי יקנה ממני את הדג?'. הוא שאל את הרוכלים, ואלה אמרו לו 'לך לביתו של יוסף, הוא תמיד קונה מאכלים לכבוד שבת'. 

דייג על רקע שקיעה כתומה. AP
לקח את הדג ורץ לשוק. דייג/AP

הדייג הלך ליוסף, ראה האחרון את הדג וקנה אותו. עוד בטרם נכנסה שבת, יוסף מיהר להכין את הדג, לתבל ולבשל אותו. כשהכין אותו יוסף ראה בפנים את היהלום היקר ביותר שראה בחייו. הוא נדהם, לא האמין אך שמר על כך בסוד רב. בצאת השבת הלך, מכר את האבן וקיבל עבורה הרבה כסף. 

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי אנחנו לומדים מכאן מסר חשוב, לפיו "גדול השכר והזכות של מי שמוקיר ומכבד את השבת" וכן גם "ללמד אותנו שאדם אינו יכול להתחכם עם רצונו של אלוקים. הרי אם היו שואלים אותנו באיזו דרך הגיונית יכול כל כספו של הגוי העשיר לעבור לכיסו של היהודי - לא היינו מעלים בדעתנו שזו הדרך. הגוי הזה נתן ליהודי את הכסף על מגש של זהב. הוא לא היה צריך לעשות ביזנס אלא רק לכבד את השבת". 

אנשים בשוק מחנה יהודה בירושלים, 21 באפריל 2020. אוליביה פיטוסי / פלאש 90, פלאש 90
רץ לשוק כדי למכור את הדג. שוק מחנה יהודה/פלאש 90, אוליביה פיטוסי / פלאש 90

הרב קובלסקי מזכיר בהקשר הזה את הפסוק בספר איוב "כִּי פֹעַל אָדָם יְשַׁלֶּם לוֹ וּכְאֹרַח אִישׁ יַמְצִאֶנּוּ", אלוקים משלם לכל אדם את השכר שמגיע לו, והוא גם מסובב סביבו אנשים כדי שיעשו את כל הפעולות הנדרשות לכך שהתוכניות האלה יתממשו. אדם רק צריך לעשות את ההתשדלות מבחינתו לכך. 

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

המסר מבוסס על הדף היומי מסכת שבת, דף קיט - הקטע המלא באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully