וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הכישלון הפך להצלחה": האיש שהחזיר את היהודים לאנגליה

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

6.7.2020 / 7:05

לאורך 350 שנה היתה אנגליה נקייה מיהודים עד שב-1604 נולד מנשה בן ישראל שלימים הפך לרב ידוע. איך מה שהיה נראה בעיניו ככישלון הפך אחרי מותו להצלחה גדולה?

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

לאורך 350 שנה היתה אנגליה נקייה מיהודים עד שב-1604 נולד מנשה בן ישראל שלימים הפך לרב ידוע, דרשן, מייסד הדפוס העברי הראשון באמסטרדם ומדינאי, הזכור בעיקר בשל פעילותו למען יהודי התפוצות. ב-1644 הוא כתב את חיבורו "מקווה ישראל" שנועד לשכנע את הפרלמנט האנגלי לאפשר ליהודים לשוב ולהתיישב באנגליה.

מנהיג הפרלמנט האנגלי דאז, אוליבר קרומוול התלהב מאד מרעיון שיבת היהודים, והזמין את רבי מנשה לאנגליה. כך הוקמה "ועדת וייטהול שהכריזה כי אין חוק שאוסר על ההתיישבות של היהודים במדינה אך לא נתנה לכך גושפנקה חוקית. הרב התאכזב מאד מההחלטה אבל שבע שנים מאוחר יותר, אחרי שכבר הלך לעולמו, היהודים בלונדון זכו להגנה רשמית מצד השלטונות.

הגמרא, במסכת שבת דף קכ, אומרת כי "דברים שאין בני אדם עומדין עליהן, אלא אם כן נכשלים בהן". כלומר יש דברים שאנשים לא יודעים אותם, עד שהם לא טועים בהם כמה פעמים. איך האמרה הזו קשורה לסיפור של מנשה בן ישראל? הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי "לפעמים הדרך להצלחה עוברת דרך הכישלון".

אזרח עוטה מסכה בלונדון  נגד נגיף הקורונה באנגליה, מרץ 2020. רויטרס
הקהילה היהודית קיבלה הגנה רשמית מהשלטונות. לונדון/רויטרס

לדבריו, "אי אפשר להצליח בלי להיכשל. לפעמים גם הכישלון הוא בעצמו ההצלחה. במקרה של רבי מנשה הוא חשב שהעובדה שלא ניתנה גושפנקה חוקית להחלטה - זה כישלון אבל שבע שנים אחרי כשניתנה הגושפנקה - זו הייתה ההצלחה. הכישלון שלו הוא הביא להצלחה".

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע מבוסס על החלק היומי המלא בדף היומי, מסכת שבת, דף קכ, ומתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully