וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים ילדים מחונכים? זה מה שתעשו כשהם רק בני שנתיים

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

6.7.2020 / 7:27

כל הורה רוצה שהילד שלו יהיה מחונך, ממושמע ומנומס. מאיזה גיל צריך להתחיל לעבוד על כך? מה כדאי לעשות? זה אולי פשוט אבל זו העצה הכי טובה שתשמעו

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

כל הורה רוצה שהילד שלו יהיה ילד טוב, מחונך וממושמע, אבל מאיזה גיל צריך להתחיל לעבוד על כך? הגמרא במסכת שבת דף קכא אומרת דבר מעניין: אדם שפרצה אצלו שריפה בבית בשבת, ומדובר שאין פיקוח נפש - אסור לכבות את השריפה. אם מגיע למקום אדם שאינו יהודי ורוצה לכבות אותה - לא אומרים לו שלא יכבה כי אין לו מצוות שבת, ואם הוא עושה את הפעולה של הכיבוי על דעת עצמו, למה לא? אבל אם הילד הקטן של בעל הבית רוצה לכבות את השריפה - צריך לעצור אותו, גם אם מדובר בילד בן שלוש.

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי התלמוד לא נותן הגבלה לגיל כשנכתב "קטן". לדבריו, "הילד רואה שהבית נשרף, הוא רואה את הוריו עומדים בצד ולא עושים דבר, הוא רוצה לעזור אבל הוריו עוצרים בעדו. "כבר מגיל צעיר חינכו ההורים את הילד שלהם לא רק למצוות שבת, אלא שיש מצבים שבהם בן אדם מסוגל להתאפק", אמר הרב קובלסקי. "הילד הזה למד כבר בגיל צעיר לשים במערכת השיקולים שלו גם את הצדדים המוסריים של החיים ולא רק את הצדדים האנוכיים".

כשהילד עוד קטן, בגיל צעיר - אפשר לעשות הרבה לטובתו. לעזור לו לעצב את האישיות, להפוך אותו לאדם מקסים, לטוב, למחונך, למנומס וליעיל, ובדגש לתת לו דוגמה אישית, וזה לא משנה באיזה גיל. "גדולי המחנכים", העיד הרב קובלסקי, "מלמדים שחינוך הוא בעיקר לא על ידי דיבורים בלבד, אלא על ידי מעשה והתנהגות למופת של ההורים".

ילד משחק בצעצועי עץ. ShutterStock
אפשר לעצב אישיות של ילד כבר מגיל קטן/ShutterStock

לכן, הוסיף הרב, "כדאי לשתף את הילדים, לפי הרמה שלהם כמובן, בדילמות מוסריות שאנחנו חווים ולהעניק להם הזדמנות לראות התנהגויות טובות שלנו, ההורים, כדי שנזכה לרוות נחת מהם".

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע מבוסס על החלק היומי המלא בדף היומי, מסכת שבת, דף קכ, ומתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully