וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקורונה קשה לנו לא ללחוץ ידיים, אז הנה מה שיעזור להתמודד

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

8.7.2020 / 7:29

כשאנשים פוגשים אחד את השני, מה הם עושים? לוחצים ידיים. כך לפחות היה נהוג לפני התפשטות נגיף קורונה ברחבי העולם. כעת, קשה לנו לא ללחוץ ידיים, אז מה עושים?

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

כששני אנשים פוגשים אחד את השני, מה הם עושים? לוחצים ידיים. כך לפחות היה נהוג לפני התפשטות נגיף קורונה ברחבי העולם. כל אחד היה מושיט לחברו, לשותף העסקי את היד, ולוחצים. תכתבו על נייר את שתי הידיים. יד ואחר כך שוב יד. מה יוצא? "ידיד". כעת, כשאסור ללחוץ ידיים - אנחנו כבר לא ידידים? 

ההפך הוא הנכון. זה קשה מאד לא ללחוץ ידיים אבל הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי דווקא בתקופה כזו, כולנו צריכים להיות "ערבים זה לזה, להיות אחראיים שלסובבים אותנו יהיה טוב, וכך בעצם אנחנו גם דואגים לעצמנו. אז אולי לא נלחץ ידיים אבל נשאר ידידים. צריך לתת כתף, לעזור אחד לשני, לפתוח את העיניים ולהיות ערניים יותר לסביבה כדי לראות מי צריך עזרה. 

יש אנשים שזקוקים לעזרה פיזית או כלכלית וחברתית, ויש כאלה שזקוקים לחיוך. רק לחיוך. הרב קובלסקי ציין כי בשגרת החיים "אנחנו עסוקים מאד, קשה לנו לשים לב לאיש שעכשיו מובטל כי פיטרו אותו מעבודתו. לא תמיד אנחנו יכולים לסדר לו עבודה, אבל חברים, חיוך אנחנו בוודאי יכולים לסדר לו. אתם יודעים מה עושה לו החיוך הזה? הוא מרגיש חלק מהחברה, הוא מרגיש חלק מהמרקם האנושי, הוא לא מרגיש מיותר. אתה מחייך, ממשיך הלאה, אבל החיוך שלך נשאר אצלו בלב ומחמם לו את הנשמה".

אישה מתוגננת מנגיף הקורונה סמוך לבית ספר במדריד, ספרד 11 במרץ 2020. רויטרס
דווקא עכשיו, תהיו ערבים זה לזה. אישה מתגוננת מנגיף קורונה/רויטרס

יש גם כאלה שזקוקים לעזרה רוחנית, ציין הרב, הם רוצים שתראו להם את הדרך, קצת יהדות, קצת רוחניות, משהו לנשמה. "תמיד אפשר לעזור, לכו עם הידיים שלכם פתוחות ותמיד תמצאו מישהו שישמח להיעזר בכם". 

הגמרא במסכת שבת, דף קכד, מרחיבה אודות קרבן פסח שבני ישראל היו מקריבים לקדוש ברוך הוא. היו שוחטים כבש, מפשיטים את עורו וצולים אותו שלם. לצורך ההפשטה היו משתמשים במקלות מיוחדים אבל אם ערב פסח היה יוצא בשבת. מה היו עושים? רבי אלעזר אומר ששני אנשים היו מתקרבים אחד לשני, כל אחד הניח את היד על כתף חברו, והיו מפשיטים את העור של הכבד. 

הסביר הרב קובלסקי כי "זהו עקרון ההכפלה החברתית. אדם אחד לבד לא יכול להחזיק את הכבש באוויר ולהפשיט את העור שלו, אבל אם נותנים יד, עוזרים ומסייעים לו, מניחים שני אנשים את היד אחד על הכתף של השני - אין דבר שאי אפשר לעשות. הכל הופך לקל יותר, גם בשבת כשהמלאכה הפשוטה הזו אסורה.

GIF -  ראש ממשלת הולנד ביקש מהאזרחים שלא ללחוץ ידיים במהלך מסע"ת עם מנהל המכון הלאומי לבקרת מחלות זיהומיות- ורגע אחרי הוא עצמו לחץ יד. רויטרס
ראש ממשלת הולנד ביקש לא ללחוץ ידיים ורגע אחרי שכח/רויטרס

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע מבוסס על הוידאו היומי המלא במסכת שבת דף קכד המתפרסם גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully