וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייצא להפגין? האיש שעבר שלוש שנים בלי משכורת

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

19.7.2020 / 7:32

התקופה שבה יש אלפי עצמאים שקורסים תחת עול כלכלי, מעלה מחדש את הסיפור המפתיע על האיש שעבד שלוש שנים אך לא קיבל כסף עבור עבודתו, ועדיין לא אמר מילה

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

מי שדן את חברו לכף זכות, יזכה שכך ידונו אותו מהשמיים. הגמרא במסכת שבת, דף קכז, מספרת סיפור על אדם שלא הייתה לו פרנסה, הגיע למצב של עוני ורעב וכדי לכסות מעט מחובותיו, הוא ירד מהגליל העליון לדרום כדי לעבוד בעבודה שבה הרוויחו כסף רב. האיש עזב את הבית למשך שלוש שנים, סיכם עם בעל הבית שרק בתום התקופה הוא יקבל ממנו את הכסף, והחל בעבודתו.

חלף חודש, עברה חצי שנה, הגעגועים למשפחה גדלו אבל הוא נזכר בחיות שיעלה על פניהם של בני משפחתו כשיחזור עם כסף שיספיק להם לתקופה ארוכה, וכך המשיך בעבודה. בתום שלוש שנים, הוא הופיע בפני בעל הבית - אמר לו, תן לי בבקשה את הכסף. התשובה של בעל הבית הייתה מדהימה: אין לי כסף. אחרי שלוש שנים של עבודה עם ציפייה גדולה לקבל את המשכורת, האיש התאכזב קשות.

ניסה העובד את מזלו: תן לי פירות במקום. ענה לו בעל הבית: אין לי. ניסה שוב: תן לי קרקע. אמר לו בתגובה: אין לי. בהמה? אין לי. כרים וכסתות? אין לי. ואז, אחרי כל הניסיונות שעלו בתוהו, ארז את כל חפציו והלך לביתו מאוכזב מאד.

פרה מביטה במצלמה בעת שאוכלת בחווה בדרום מערב בריטניה. רויטרס
מר לו 'תן לי בהמות', הגיב לו: "אין לי". פרה ברפת/רויטרס

הוא חזר למשפחה, וכעבור מספר ימים, הופיע בעל הבית בביתו עם המשכורת שהגיעה לו ושלושה חמורים, אחד עמוס באוכל, השני בשתייה והשלישי בממתקים. הפועל אירח אותו בביתו ולא אמר מילה אבל בעל הבית לא התאפק ושאל אותו 'כשאמרתי לך שאין לי כסף, במה חשדת בי?'. הפועל הגיב לו: 'אולי נזדמנה לך עסקה טובה בזול ולקחת את הכסף כדי לסגור אותה'.

וכשאמרתי לך שאין לי בהמה, תהה בעל הבית, במה חשדת? הגיב הפועל: 'שאולי היא מושכרת בידי אחרים'. ושאמרתי שאין לי קרקע? אמר לו חזרה: 'שיש סיכוי שהיא מושכרת בידי אחרים'. ופירות? 'חשבתי שאולי הפירות לא מעושרים'. וכריות ושמיכות? 'סברתי שאולי היה מקרה והקדשת את כל ממונך לבית המקדש'. אמר לו בעל הבית: 'כך היה. כשם שדנת אותי לכף זכות, כך ידונו אותך למעלה בשמיים לזכות'.

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי "הסיפור הזה לא מובא בגמרא כאגדה אלא הוא מובא כסיפור מנחה, כדרך חיים כי כך צריך להתנהג. לדון כל אדם לכף זכות. ולכן אנחנו שואלים את עצמנו: איך אפשר כך להתנהג? כאשר מתחזקים באהבת ישראל, מתחזקת גם האפשרות ללמד זכות על אחרים".

מסכת ברכות, דף ט. וואלה! NEWS, צילום מסך
הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית/צילום מסך, וואלה! NEWS

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע מבוסס על הוידאו היומי המלא במסכת שבת דף קכז המתפרסם גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully