וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוראה מפתיעה: חובה למכור את הבית כדי לקנות נעליים

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

14.7.2020 / 7:53

אדם שעומדות בפניו שתי ברירות: בית או נעליים, ההוראה המוטלת עליו היא למכור את הבית כדי לקנות נעליים. הסיבה קשורה בין היתר לכך שהאדמה באופן כללי מקוללת

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

מה היה קורה אם הייתה לאדם אפשרות לבחור בין שני דברים: בית או נעליים, במה היה צריך לבחור? בתלמוד נכתב תשובה לשאלה המפתיעה הזו. רב יהודה בשמו של רב אמר כי "לעולם ימכור אדם קורות ביתו ויקח מנעלים לרגליו", כלומר אם האופציה היא או בית או נעליים, עליך למכור את הבית כדי שיהיה לך כסף לקנות נעליים. 

למה? מפני שהאדם צריך להיות מכובד, ואין לאדם ביזיון גדול יותר מאשר להיות יחף. הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר את פשר ההוראה הזו, והוא ציטט מספרו של רבי צבי אלימלך שפירא מדינוב, לפיו, התפקיד של הנעליים "לחצוץ בין אדם לאדמה. האדמה מקוללת מאז חטא האדם הראשון, עד אז לא היה צריך לחרוש, לזרוע או לטפל בקרקע. אבל אחרי החטא, התקללה האדמה כמו שנכתב "לא תוסף תת כוחה לך" - כלומר, האדמה לא תנדב את הכח שלה מעצמה, והאדם יצטרך לעבוד קשה כדי להוציא מהאדמה את הכוחות שלה". 

מרגע שהתקללה האדמה, הוסיף הרב קובלסקי, אדם צריך ללבוש נעליים כדי לחצוץ בינו לבין הקללה. לכן, בבית המקדש לא נעלו נעליים היות וזה היה מקום קדוש ומבורך. 

בית למכירה עם עיצוב מאתגר. realtor.com, אתר רשמי
תמכרו את הבית כדי לקנות נעליים. אילוסטרציה/אתר רשמי, realtor.com

ועל כך נשאלת שאלה נוספת, אדם שידרך על אדמה מקוללת, גם יהפוך למקולל? למה זה אמור להפריע לנו? "התשובה שלא", קובע הרב קובלסקי. "אבל אדם צריך לכבד את עצמו. ברגע שלא יכבד את עצמו, אחרים לא יכבדו אותו. ובכבוד הכוונה היא להתייחס בחשיבות ראויה לגוף שנתן לו אלוקים ולנשמה שנתן בתוכה. אדם שלא מכבד את עצמו, גם עשוי לאבד את צלם אלוקים שבו". 

וכך זה נכון לא רק לגבי בגדים. אדם רוצה לקבל מקסימום מהילדים שלו? שיכבד אותם. מקסימום מהעובדים שלו? שיכבד אותם. אתם רוצים להפיק את המקסימום בחייכם? תכבדו את עצמכם. לכן, התלמוד קובע כי יש למכור את הבית כדי לקנות נעליים, אם אין לו ברירה אחרת. 

רעידת אדמה בקרוטיה, 22.3.2020. רויטרס
אדמה מקוללת. רעידת אדמה בקרוטיה/רויטרס

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע מבוסס על הוידאו היומי המלא במסכת שבת דף קכט המתפרסם גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully