וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא אכל ירקות בחייו כדי להתמודד עם העוני

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

27.7.2020 / 7:00

רוב האנשים צורכים הרבה פחות ירקות מההמלצות הבריאותיות אבל האיש הזה לא אכל ירקות בחייו רק כדי להתמודד עם העוני, וזה רק היה תירוץ

נגזרת שבת דף קמ/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

רב חסדא, אחד מחכמי התלמוד, לא היה אוכל ירקות. על עצמו התבטא כי בתקופה שבה היה עני לא אכל ירקות מכיוון שאכילתם מגבירה את התיאבון לא היה לו מספיק לחם לאכול אחריו, ובזמן שבו היה עשיר לא רצה לאכול מכיוון שרצה לאכול במקום זה בשר ודגים. והעדות הזו מעלה את השאלה: איך ייתכן שאדם קדוש כמו רב חסדא, שבכוחו היה להחיות מתים, ידבר ככה על אוכל? מה אנחנו יכולים ללמוד מכאן?

רבי יוסף חיים מבגדאד הסביר כי מאחורי ההחלטה שלו ישנה פיקחות גדולה שבאמצעותה רצה רב חסדא להימנע מוויכוח גדול יותר ממה שנדמה לנו. לפי דבריו, רב חסדא לא רצה לאכול ירקות, לא בגלל מחסור באוכל או רצון לאכול בשר ודגים אלא בגלל סיבה אחרת. מהי? בארץ בבל החום היה גדול, הירקות היו תמיד מלאים בתולעים, והוא רצה להימנע מלאכול אותם כדי לא להיכשל במאכלים אסורים.

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, תהה מדוע רב חסדא היה צריך להמנע מאכילת ירקות? אם כך הסיבה, הרי היה אפשר לבדוק את הירקות שאין בהם תולעים, מה הבעיה?

גבר רוכש ירקות בשוק שנפתח מחדש, בסיסטרנינו, איטליה. 27 באפריל 2020. רויטרס
הסיבה בכלל כי לא רצה להיכשל במאכל תולעים. אילוסטרציה/רויטרס

הרב קובלסקי הסביר כי רב חסדא רצה להימנע מוויכוח. אם היה אומר לבני משפחתו או לסובביו שהסיבה היא תולעים - היה מתפתח ויכוח בלתי נגמר. הם היו אומרים לו בתגובה שניתן לבדוק ולאכול, והוא היה אומר שהוא מעדיף להימנע. כך, במקום זאת, הוא נתן להם הסבר שמניח את הדעת ויצר עמם הזדהות גם בעוני וגם בעשירות.

"גם כשאדם עולה בדרגה", הסביר הרב קובלסקי, "הוא הופך עשיר, תמיד צריך להסתכל על הסובבים, לדעת שיש להם רגש ולייצר בכל משפט שמוציאים מהפה ליצור אווירה טובה".

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע מבוסס על הוידאו היומי המלא במסכת שבת דף קמ המתפרסם גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully