וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהסוף מגיע: זה צעד שלעולם אל תעשו אותו לפני המוות

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

7.8.2020 / 7:16

בשיאו של הקרב הכי גדול בחיים, רגע לפני המוות, יש פעולה אחת שאסור לאדם לעשות. אפילו אם אתם חושבים שכבר אין יותר סיכוי

מסכת שבת דף קנא/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

לפני שקוברים אדם, סוגרים לו את העיניים. צעד כזה עשה יוסף הצדיק ליעקב אבינו קודם פטירתו. מה הסיבה לכך? הזוהר הקדוש הסביר כי צדיקים רואים את השכינה הקדושה מיד אחרי שהנפש שלהם יוצאת, ולא ראוי שעיניהם יראו את השכינה הקדושה, ואחר כך יראו משהו אחר. כל זאת, נכון לימי השבוע. 

האם כך גם בשבת? לא. בשבת לא סוגרים את העיניים של אדם שנפטר מפני החשש מחילול שבת. ממתינים לצאת השבת. במסכת שבת, דף קנא, נכתב כי מי שעוצם את עיניו של אדם גוסס, "הרי זה שופך דמים". מפני שנגיעה בו, עלולה לקרב את מותו. לעומת זאת, אם תינוק בן יומו בסכנת חיים, מחללים עבורו את השבת. כי הוא חי. תינוק חי חשוב יותר מכל אדם אחר שנפטר, אפילו מדוד המלך.

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית אמר כי למדים מפה שיעור עצום על קדושת החיים, לפיו "כל רגע הוא יהלום, כל רגע הוא אוצר שלא יסולא בפז". ומה אנחנו עושים עם המסקנה הזו? 

אור לבן. GettyImages
נלחמים על כל נשימה ונשימה. אילוסטרציה/GettyImages

הסביר הרב קובלסקי כי "מספיק לראות את אלה שנלחמים על חייהם בבית החולים, נאבקים על כל נשימה, ומוכנים לשלם כל הון שבעולם על עוד שעה עם המשפחה והקרובים. כשאנחנו נתייחס לחיים שלנו ביוקרה המתאימה להם, יהיה לנו קל להיות ממוקדים, חדורי מטרה ונחושים בדרך אל היעד - להיות אנשים טובים". 

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על קדושת החיים מבוסס על מסכת שבת, דף קנ"א ומתפרסם גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully