וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צדקה תציל ממוות": ממש לא מה שחשבתם

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

11.8.2020 / 7:06

האמרה הידועה 'צדקה תציל ממוות' קיבלה משמעות מפחידה במקרה שבו נמצא נחש צפע חתוך לשניים בחבילת עצים שאסף אדם ליד אגם

מסכת שבת דף קנו/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

מהמעשה שהיה עם האמורא שמואל מוכח שיהודים הם מעל המזל, וכך היה: לשמואל היה חבר בשם אבלט, גוי שהיה חוזה בכוכבים והיה יכול לראות את עתידו של כל אדם. יום אחד ישבו וראו אנשים בדרכם לאגם כדי לאסוף קנים. אמר אבלט לשמואל: אתה רואה את האדם הזה בתוך הקבוצה? הוא יילך לאגם ולא יחזור כי יכיש אותו נחש והוא ימות. שמואל אמר לו חזרה: אם הוא יהודי, הוא יחזור. כי למרות שלפי המזל שלו, הוא אמור למות, לא ישפיע עליו מזלו.

בעודם הם יושבים, הם רואים את הקבוצה חוזרת, ובתוכה אותו אדם. קם אבלט והשליך את הקנים שאסף מגבו, וראה את הנחש חתוך לשניים. שמואל תהה בפני אותו אדם, 'מה עשית?', והוא סיפר כך: בכל יום כשהייתה שעל האוכל של הפועלים, היינו לוקחים סל, כל אחד היה שם בו את הלחם וכך היינו אוכלים יחד מהסל.

היה יום שאחד הפועלים היה ללא לחם והוא התבייש שיצטרך לאכול על חשבון אחרים. ראיתי את המצב, אמרתי שאני מתנדב לאסוף את הלחם מכולם לתוך הסל, וכשהתקרבתי לאותו אדם, עשיתי את עצמי כאילו אני לוקח ממנו לחם, ובמקום, הוספתי מנה ממני.

נחש צפע מצוי שוחה בבריכת דגים בעמק המעיינות. לירון שפירא, החברה להגנת הטבע, רשות העתיקות
נחש צפע מצוי שוחה בבריכת דגים. אילוסטרציה/רשות העתיקות, לירון שפירא, החברה להגנת הטבע

שמואל הכריז כי הפסוק 'צדקה תציל מוות' הכוונה שזה לא רק מציל אדם ממוות משונה אלא גם מצילה מהמוות עצמו, והיא נותנת חיים למי שנותן צדקה. הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי "זוהי הסגולה של הצדקה. כשאדם נותן משלו, גם אלוקים נותן לו משלו. הוא אדם שהחברה צריכה אותו, שהעניים צריכים אותו ולכן משאירים אותו בחיים. אדם שנותן צדקה, נותן בעיקר לעצמו".

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על "צדקה תציל מוות" מבוסס על הדף היומי במסכת שבת, דף קנ"ו ומתפרסם גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully