וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה הרב ישב בתוך קערת מים בשיאה של השבת?

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

12.8.2020 / 7:04

מי שהזדמן לביתו של הרב באותה שבת, גילה מחזה נדיר: הרב ישב בתוך קערה מלאה במים, והיה עסוק בין היתר במדידה של גודלה. למה? לא תאמינו

מסכת שבת דף קנז/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

עולא, אחד מהאמוראים בתקופת התלמוד, הזדמן לביתו של ראש הגולה בשבת. בתוך הבית הוא ראה את רבה בר רב הונא, אמורא נוסף, כשהוא יושב בתוך גיגית מלאה במים, ותוך ישיבתו בה, מודד את הגודל שלה. עולא פנה אליו, ותהה בפניו, מותר למדוד בשבת דברים לצורך מצווה, אבל אם אין בכך צורך, אסור. הגיב לו רבה בר רב הונא, אני לא מודד את הגיגית לצורך מסוים אלא סתם, ומדידה כזו אינה אסורה בשבת. 

מדובר באנשים קדושים וצדיקים, הם לא היו עושים דברים סתם, מה קרה שם באותה שבת? רבי יוסף חיים מבאגדד הסביר שבאותה שבת שרר חום כבד בחוץ, ורבה בר רב הונא נכנס לתוך קערת המים כדי לקרר את עצמו מרוב חום. הוא היה איש צדיק, כל הזמן למד ועסק במחשבתו בתורה, ובשל האיסור ללמוד תורה
בזמן רחצה, הוא העסיק את עצמו במדידה של הגיגית כדי שלא לחשוב בדברי תורה. 

לא כל מה שעובר על אדם בחיים הוא משמח, ולא כל דבר הוא לפי התוכניות שלנו. יש דברים עצובים או כאלה שאינם מתוכננים. איך אפשר למנוע מהמקרים העצובים להשפיע עלינו? הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי "מהסיפור שלמדנו בגמרא אנחנו למדים שיש אפשרות כזו. שולטים על המח בצורה פשוטה". 

דיכאון. ShutterStock
איך אפשר לצאת מעצבות? אילוסטרציה/ShutterStock

הרב ציין כי זו "לא משימה קשה מידי". לדבריו, "נמצא משהו משמח יותר כדי לחשוב עליו וכך להעסיק את המוח שלנו במחשבה על כך. בינתיים, הזמן עובר, הצרות הופכות לבשורות טובות, והחיים הופכים למשמחים יותר ממה שהיה קודם". לעתים, יש להדגיש, מדובר במשימה לא קלה, שדורשת מאמץ, אך כזו שיכולה לעזור המון. 

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על יציאה ממשברים של עצבות מבוסס על הדף היומי במסכת שבת, דף קנז, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully