וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אנחנו נזכרים שיש אלוקים רק כשבאות עלינו צרות?

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

18.8.2020 / 7:02

רובנו נוטים להתייחס לאירועים חיוביים בחיינו כמובנים מאליהם. רק כשיש לנו צרות בבריאות, בפרנסה ובזוגיות - יש אשם אחד. למה?

מסכת עירובין דף ג/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

אנחנו נוטים להתייחס לטוב בחיינו כמובן מאליו. לעתים אנחנו מצליחים בעבודה, מרוויחים טוב, הבריאות , המשפחה, הילדים והאישה - ללא כל בעיה, וזה נראה לנו כטבעי, משהו שיש כי מגיע לנו. אנחנו לרגע לא חושבים מהיכן כל הטוב הזה? תשאלו אדם רגיל מהרחוב, הוא יסביר שהבריאות זה כתוצאה מכושר שהוא עושה כל יום, הפרנסה זה מהעבודה הקשה שלו אבל בכלל הוא לא שם לב לאלוקים, שממנו מגיע הכל. לעתים אנחנו שוכחים כי זה גבוה מידי בשבילנו. 

מתי אנחנו נזכרים שיש בורא לעולם? כשבאות עלינו צרות. פתאום חלילה אדם חולה, פוטר מעבודה או כל בעיה אחרת. פתאום אנחנו מאשימים את אלוקים בצרות שהוא גורם לנו. הטוב שהיה לנו? אנחנו נוטים לייחס לעצמנו, את הרע, אנחנו נוטים לייחס לקדוש ברוך הוא. הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי "מטרתן האמיתית של הצרות הללו היא לא סתם לפגוע ולהזיק, אלא לגרום לאנשים להרים את עיניהם לשמיים, להיזכר שיש אלוקים שממנו מגיע הכל, ומתוך כך להתחזק באמונה ולפנות אליו בתפילה". 

לדברי הרב קובלסקי, "אם נחיה כל הזמן מתוך מודעות לכך שכל מה שמגיע אלינו - מגיע מאת הקדוש ברוך הוא, ושהשפע, הטוב והברכה שיש לנו בחיים זה לא מובן מאליו אלא מתנה מלמעלה אז לא יהיה צורך גם במכות כואבות כדי לגרום לנו להסתכל למעלה". 

חיילי צה"ל ואברך חרדי עובדים ליד הכותל המערבי. ShutterStock
למה נזכרים להתפלל רק כשיש צרות?/ShutterStock

איפה רואים את הרעיון הזה בגמרא שאותה אנחנו לומדים במסגרת הדף היומי? במסכת עירובין דף ג, מדובר על מבוי. מבוי הוא סמטה אליה פתוחות כמה חצרות שבהן בתים. על מנת שניתן יהיה לטלטל במבוי בשבת, להוציא חפצים מהחצרות אליו או להכניס אותם מהמבוי לחצרות, צריך להניח קורה מעל הכניסה למבוי, כמו משקוף. הקורה הזו מזכירה לכולם שהמבוי שייך לאנשים שגרים בו, ואינו חלק מרשות הרבים. 

אולם, כדי שיבחינו בקורה, היא צריכה להיות בגובה המתאים. לכן אמרו חכמים במשנה, שהקורה צריכה להיות לכל היותר בגובה עשרים אמה - בערך עשרה מטרים - ולא יותר מזה, משום שאם תהיה גבוהה יותר אנשים לא ירימו את עיניהם, ולא ישימו לב אליה. כך מנסחת זאת הגמרא: "למעלה מעשרים אמה אין אדם יודע, משום דלא שלטה ביה עינא". עד גובה עשרים אמה, אנשים מרימים את עיניהם ומבחינים במה שנמצא שם, בלי מאמץ מיותר. אולם מעבר לגובה הזה, אנשים לא מסתכלים בדרך כלל, ולכן לא כולם יבחינו בכך שנמצאת שם קורה.

חכמים אמרו לנו, הוסיף הרב קובלסקי, דע מה למעלה ממך. לא צריך לחכות לאבנים נופלות, לכל מיני מכות, כדי להיזכר בה'. צריך לזכור שכל הטוב והשפע שאנחנו מקבלים, מגיע ממנו, ואינו משהו מובן מאליו.

תשליך. ראובן קסטרו
להביט למעלה. אילוסטרציה/ראובן קסטרו

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על הקשר עם אלוקים מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף ג, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully