וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היה חייב מיליונים אבל אז שיחק אותה 'משוגע' כדי להתפטר מהכל

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

21.8.2020 / 7:08

שמעון היה שקוע בחובות של מיליונים. הנושים היו באים לביתו, צועקים ומאיימים עליו שיחזיר את הכסף. המצוקה הכלכלית הפכה לנפשית, ואז החליט לנסות מהלך שיבריח ממנו את כולם

מסכת עירובין דף י/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

שמעון שקע בחובות גדולים, הוא היה חייב מיליוני שקלים, ובכל יום דפקו על דלתות ביתו נושים רבים. הם היו צועקים ומאיימים עליו שישלם להם את החוב, אבל לא היה לו מאיפה להחזיר את הכסף. המצוקה הכלכלית הפכה למצוקה נפשית, שמעון חש כאילו העולם סוגר עליו מכל פינה אפשרית. הוא נותר חסר אונים ולא ידע איך להתמודד. 

אחד מחבריו ראה שהוא עומד לקרוס, בא אליו והציע לו הצעה: כשמגיע אליך מישהו שאתה חייב לו כסף, עשה את עצמך משוגע, תדבר שטויות, תעשה פרצופים וכל דבר שיגרום לו לחשוב שאתה לא שפוי. כך, הם יניחו לך וילכו כל אחד לדרכם. בהזדמנות הראשונה, שמעון עשה כפי שהמליץ לו חברו. ואכן כך היה. הנושים עזבו בזה אחר זה. רובם ריחמו ואמרו לעצמם 'גם איבד את כל כספו וגם השתגע'. 

באחד הימים, אותו חבר הגיע לגבות את חובו, ושמעון החל להשתגע. קפץ עליו חברו, 'היי, נתתי לך עצה, ואתה משתמש בה נגדי?'. את המשל הזה סיפר רבי יעקב קרנץ, הידוע בכינויו "המגיד מדובנא" כדי להמחיש איך אנחנו לפעמים עושים שימוש במתנה שאלוקים נתן לנו בחיים דווקא נגדו. 

אדם חסר כסף. ShutterStock
אדם חסר כסף. אילוסטרציה/ShutterStock

בורא עולם נתן לאדם את האפשרות לשכוח. הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, סיפר את הסיפור ממסכת עירובין, דף י', שבו רבי יוסף, אחד מגדולי האמוראים, התעוור ובעקבות כך שכח את כל תלמודו. למרות הקושי הגדול, הוא למד הכל מחדש, לא התבייש בכך שתלמידיו יזכירו לו את ההלכות שהוא עצמו לימד אותם. 

"יש דברים שכדאי לשכוח", הוסיף הרב קובלסקי, "זיכרונות קשים שרודפים אותנו, דברים רעים שעשינו בעבר ואולי משפיעים עלינו לרעה. השכחה מאפשרת לנו להתחיל הכל מחדש. בורא-עולם הביא מתנה שכחה. אבל אסור לנו להשתמש בה נגד בורא עולם. לעתים, אדם במקום לשכוח את הצרות, שוכח שיש בורא לעולם. צריך תמיד לזכור דע מאין באת ולאן אתה הולך, בזכות מי קמת בבוקר, בזכות מי יש לך עבודה, בזכות מי המשפחה שלך בריאה. יש אלוקים שמנהל את העולם". 

זדרבקו קוזמנוביץ' שחקן שטוטגרט תופס את הראש. Alex Grimm, GettyImages
שכחה זה לפעמים דבר טוב. אילוסטרציה/GettyImages, Alex Grimm

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על מעלת השכחה מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף י, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully