וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מים יכולים להביא חורבן כמו צונאמי אז למה הם "מקור חיים"?

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

23.8.2020 / 7:04

שני שליש בעולם מכוסה במים, גוף האדם מורכב מ-75% מים, וכבר בבריאת העולם נאמר ש'רוח אלוקים מרחפת מעל פני המים'. מים הם ברכה או קללה?

מסכת עירובין דף יב/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

אין חיים בלי מים. שני שליש בעולם מכוסה במים, גוף האדם מורכב מ-75% מים, וכבר בתחילת בריאת העולם, עוד לפני שאלוקים ברא את האור, נאמר ש'רוח אלוקים מרחפת מעל פני המים'. למים, כך מסתבר, יש תפקיד חשוב בעולם. אנחנו למדים במסכת עירובין, דף יב, שאפילו חכמים העניקו יחס הלכתי מקל ומיוחד למים. 

למים יש כח יצירה אבל גם כח הרס. המים למשל הופיעו במספר מקומות במהלך בריאת העולם. ביום השלישי, כשבורא עולם גרם לכך שכל המים יתכנסו למקום אחד, ביום החמישי כשנבראו היצורים שחיים במים ועוד. המים הם מקור החיים, מהם יוצאים החיים הראשונים, אי אפשר לחיות בלעדיהם אבל גם באותה מידה הם יכולים להביא חורבן. למשל, כשהאנושות כולה השחיתה את דרכה, אלוקים הביא על בני האדם את המבול. 

לכאורה זו סתירה, איך יכול להיות שמים זה גם מקור חיים וגם חורבן? הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי התשובה קשורה למהות של המים. אין למים צורה אבל זרימה נצחית יש להם. המים יקבלו צורה של כל כלי שבו הם נמצאים, ובאותה מידה גם אין להם יציבות. הם זורמים כל הזמן ממקום למקום. זה יוצר חיים אבל הם גם יכולים להביא באמצעות הזרימה שלהם פירוק, חורבן והרס. 

חוף מלון קוסטה באחה בלה פאס מקסיקו. Alfredo Martinez, GettyImages
למים יש תפקיד חשוב בעולם. חוף מלון/GettyImages, Alfredo Martinez

את העיקרון הזה אפשר ליישם בחיים שלנו. צריך לדעת לזרום, להיות חיוני, ומי שיודע זאת, יוכל לעשות דברים חדשים. אבל אפשר לזרום בלי הפסקה? לא. צריך לאזן את זה עם יציבות, צריך להבדיל בין הים ליבשה. שניהם חיוניים לטובת הבריאה. צריך לקחת מהמים את הפן החיובי ומהיבשה את היציבות, וכך לאזן בחיים. כי אם נאפשר זרימה בלתי פוסקת, זה עלול להביא בסוף לחורבן. 

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על תפקיד המים בעולם מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף יב, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully