וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה קריטי שמאות אנשים עובדים במקביל על פיתוח חיסון לקורונה?

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

24.8.2020 / 7:37

עשרות חברות מתמקדות בפיתוח חיסון לקורונה. מאות מדענים ומומחי רפואה עוסקים בכך מבוקר ועד לילה ותקציבי עתק מוקדשים לכך. למה זה כל כך חשוב שיהיו מאות שותפים למהלך?

מסכת עירובין דף יד/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

עשרות חברות ברחבי העולם מתמקדות, פועלות ועובדות על פיתוח חיסון לנגיף קורונה, שגרם לטלטלה בינלאומית ולמותם של למעלה מחצי מיליון בני אדם. מאות מדענים ומומחי רפואה עוסקים מבוקר ועד לילה בפיתוחו של החיסון, ומיליוני דולרים מוקדשים לכך. למה זה כל כך קריטי שיש רבים שמתעסקים בכך?
 
במסכת עירובין דף יד, מוזכר המושג של חכמת ההמונים. ניסויים שונים הראו שכשנותנים לקבוצה גדולה של אנשים לענות על שאלה אחת - במקרים רבים התשובה הממוצעת שתתקבל תהיה קרובה יותר לאמת מאשר תשובתו של אדם יחיד, אפילו אם הוא מומחה בתחום. הרעיון הזה היה ידוע כבר לחכמי הגמרא. אז הם נחלקו ביניהם בשאלה הלכתית מסוימת ולא הגיעו להכרעה. אה מה הם עשו? כך מסופר שם. אמר אמורא אחד לחברו, "צא וראה מה העם נוהג". 

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית הסביר בהמשך לכך כי "כשלא יודעים מהי ההלכה, אחת הדרכים לברר אותה היא לראות מהו המנהג המקובל בעם, מה יהודים נוהגים לעשות. אם יש מנהג רווח לנהוג כמו דעה מסוימת - יש סיכוי גדול שזוהי אכן ההלכה הנכונה".

מתנדב בניסוי לבדיקת החיסון של חברת מודרנה נגד קורונה מקבל זריקה של החיסון עם תחילת השלב השלישי והאחרון של הניסוי הקליני. AP
מתנדב בניסוי לחיסון נגד קורונה/AP

חכמים נחלקו למשל מה מברך אדם צמא, שרוצה לשתות מים: לדעה אחת, הוא מברך "שהכל נהיה בדברו", ואילו לדעת רבי טרפון, על שתיית מים מברכים "בורא נפשות". גם במקרה זה אמר אביי, צא וראה מה העם נוהג. התברר שהמנהג הוא שלפני השתייה מברכים שהכל נהיה בדברו, ואחרי השתייה מברכים בורא נפשות, וכך אכן נפסק להלכה.

מה ההסבר לזה? איך יודעים יהודים פשוטים מהי ההלכה? מי אמר שמה שהרוב נוהג, זה מה שנכון לעשות? התשובה מתבססת על דבריו של רבי יצחק אברבנאל בפירושו "נחלת אבות", לפיהם אפשר לרמות חלק מהאנשים כל הזמן, ואפשר לרמות את כל האנשים חלק מהזמן, אבל אי אפשר לרמות את כל האנשים כל הזמן. ככל שיותר אנשים עוסקים בנושא מסוים, כך תלך ותתברר האמת, ולא ניתן יהיה להסתיר אותה.

קל להטעות אנשים בודדים. למעשה, במקרים רבים האדם הוא זה שמטעה את עצמו. במקום לחשוב ולברר את הנושא כמו שצריך, הוא נמשך אחרי כל מיני אינטרסים אישיים שיש לו, אחרי דעות קדומות, אחרי השפעות פסיכולוגיות שונות. אבל, ככל שיותר אנשים מבררים את הנושא, כך ההשפעות הללו הולכות ומתבטלות. אם חלק מהאנשים נוטים לכיוון מסוים, אחרים נוטים לכיוון ההפוך וייאזנו אותם. באופן הזה, האפשרות להטעיה מתמעטת, והאמת יוצאת לאור.

מתפללים בכותל המערבי בירושלים, 29 ביולי 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש 90, פלאש 90
שומרים על המסורת היהודית/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש 90

הוסיף הרב קובלסקי כי "מכל הדברים הללו, אנחנו לומדים על חשיבותה הגדולה של המסורת. המסורת מבטאת את הרעיונות שכבר עמדו במבחן. רעיונות שהעם כולו נוהג לפיהם כבר מאות או אלפי שנים, ורואה שהם אכן "עובדים", שהם מוצלחים ומביאים תועלת. זה הסוד קיומנו, סוד ההישרדות, אנחנו סומכים על סבא, וסבא רבא שלנו וכך הלאה, זה חכמת ההמונים. כמו שאנחנו שומרים על מה שראינו בדורות הקודמים, גם הילדים שלנו יקחו את זה הלאה".

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על חכמת ההמונים מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף יד, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully