וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חגיגות ובילויים? ממש לא. זו הדרך היהודית לצאת מדיכאון

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

27.8.2020 / 7:00

רבים סובלים מדיכאון. גם אנשים שכלפי חוץ נראה שעולמם מושלם. אז מה הדרך היהודית לצאת מזה במהרה? ספוילר: זה לא חגיגות ובילויים

מסכת עירובין דף טו/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

בעולם המודרני רבים סובלים מדיכאון. גם אנשים שיש להם כסף, עשירים גדולים, טסים ברחבי העולם, מבלים ביעדים אקזוטיים ונהנים עשויים להיות בדיכאון. למה? כי הם מרגישים שאין משמעות לחייהם. שאין להם באמת בשביל מה לחיות, חוץ מעוד הנאות ועוד בילויים וחוזר חלילה. אבל מי שמבין את תכלית החיים, יודע שיש להם משמעות, יודע תמיד בשביל מה לחיות, ושמח בזכות הזו שניתנה לו. אדם כזה לא יישקע בדיכאון, לא משנה מה יהיה מצבו, אלא תמיד יחפש וימצא את הדרך לחיות את חייו בצורה השלימה ביותר.

אין לאדם דבר יקר יותר מאשר החיים. אנשים מוכנים להיאבק על חייהם בכל מחיר. מאין נובע הרצון החזק הזה, לחיות בכל מחיר, גם כאשר התוכניות לא מסתדרות כמו שרצינו, גם מול מחלות ומלחמות וקשיים כלכליים ובעיות במשפחה? איך אנשים משיגים את הכוחות להמשיך להילחם, להמשיך לחיות בכל מצב?

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי הסיבה היא שהחיים הם מציאות מיוחדת. הבריאה מורכבת ממדרגות שונות: המדרגה הכי נמוכה זה דומם, המדרגה השנייה, זה הצומח והמדרגה השלישית, זה החי. כל בעלי החיים, מהקטנים עד הגדולים, נמצאים במדרגה זו. המדרגה הרביעית היא האדם. אדם נברא בצלם אלוקים, ויש לו שכל, תבונה ונשמה אלוקית.

אנשים הולכים ברחוב שנחסם לתנועה בניו יורק, כחלק מהמאבק בנגיף הקורונה. 28 במרץ 2020. רויטרס, רויטרס
אדם הוא בדרגה הכי גבוהה. אילוסטרציה/רויטרס, רויטרס

לכל מדרגה, צריך להעניק את היחס הראוי לה. בדומם אפשר להשתמש כרצוננו, לעשות ממנו כל מה שאנחנו צריכים. לגבי הצומח, אנחנו כבר רואים שהתורה קובעת מגבלות, למשל אסור לכרות עצי פרי ולהשחית אותם. בבעלי חיים יש יותר מגבלות. הם אינם סתם חפצים דוממים. כמו ששמם מעיד עליהם - יש בהם חיים, ולכן יש להתייחס אליהם בהתאם, ולא לפגוע בהם או לצער אותם ללא הצדקה.

וכשמגיעים למדרגה הגבוהה ביותר, של האדם, כאן כבר יש הרבה מאד מצוות ואיסורים שמלמדים אותנו איך להתייחס לאחרים בכבוד, לא לפגוע בזולת, ולעזור למי שנזקק לכך. בדף היומי, מסכת עירובין, דף טו, אנחנו רואים כיצד אסרו חכמים על שימוש ביצורים חיים כאילו הם חפצים: "רבי מאיר אומר: כל דבר שיש בו רוח חיים, אין עושים אותו לא דופן לסוכה, ולא לחי למבוי, לא פסין לביראות, ולא גולל לקבר. משום רבי יוסי הגלילי אמרו: אף אין כותבין עליו גיטי נשים".

מתוך ההוראה הזו אנחנו רואים שהיחס ליצורים חיים, אינו כמו היחס לחפצים דוממים, או אפילו לצומח, שאפשר לעשות בהם כרצוננו. מתוך כך עלינו ללמוד שלחיים יש ערך מיוחד, חשיבות מיוחדת. ידוע שפיקוח נפש דוחה כמעט את כל התורה כולה. כדי להציל חיי אדם, מותר לחלל שבת, לאכול ביום כיפור, לעשות כל מה שצריך - ולא רק מותר אלא חובה. אז אם החיים הם כל כך חשובים, מובן שעלינו ללמוד לחיות אותם כמו שצריך.

פרות רועות באחו. ShutterStock
גם ליחס לבעלי חיים יש מגבלות. אילוסטרציה/ShutterStock

הרי יש סיבה למה אלוקים העניק לנו את החיים הללו, למה הוא ברא אותנו בעולם. תארו לעצמכם אדם שכל חייו הוא רק אוכל, שותה, ומבזבז את זמנו בבטלה. האם לשם כך הוא בא לעולם? הרי לשם כך מספיק היה לו להיות בעל חיים, ולא היה צריך לתת לו גם שכל ותבונה אנושיים. אלוקים רומם אותנו מעל בעלי החיים, כדי שנחיה בצורה שונה מהם, שיהיו לנו שאיפות רוחניות ומוסריות גבוהות יותר.

יש אנשים שחושבים שתכלית החיים היא להנות כמה שיותר. מבחינתם, אדם שחייו מלאים בסבל, אין לו טעם לחיות. אבל היהדות מקדשת את החיים ורואה בהם חשיבות גם כאשר יש בהם סבל. לכל רגע של חיים יש משמעות. כל אדם צריך לדעת, שלא סתם הוא נמצא בעולם הזה. הוא לא סתם נולד במקרה לאותם הורים, לאותה משפחה, באותו מקום, עם כל התכונות שמיוחדות לו. החיים הם לא משהו שקורה במקרה. החיים הם מתנה שצריך לדעת להעריך ולהשתמש בה נכון. לכל אדם יש תפקיד חשוב בחיים, שרק הוא יכול למלא.

תפילה בכותל בחול המועד פסח, 13 באפריל 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
לכל אדם יש תפקיד בחיים. תפילה בכותל המערבי/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על קדושת החיים מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף טו, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully