וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתנצל זו "גדלות", אז למה קשה לנו להגיד 'סליחה, טעיתי'?

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

28.8.2020 / 7:04

כמה פעמים שמעתם מישהו אומר 'סליחה, טעיתי'? כנראה שלא הרבה. להודות בטעות זה חכמה של מנהיגים אמיתיים, אז למה כל כך קשה לנו לעשות זאת?

מסכת עירובין דף טז/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

כמה פעמים שמעתם מישהו אומר את המילים "סליחה, טעיתי"? כנראה שלא הרבה. אלה שתי מילים שקשה לנו מאד להוציא מהפה. בגמרא, במסכת עירובין דף טז, אנחנו רואים כיצד חכמי התלמוד לא התביישו להודות בטעותם. מסופר על רב נחמן שדרש הלכה מסוימת בבית המדרש. העירו לו חכמים: ההלכה שאמרת היא רק דעת יחיד, ואילו דעת רוב החכמים היא אחרת. האם עזבת את דעת הרוב ופסקת לפי דעת יחיד?

מה עשה רב נחמן? רב נחמן קרא לאמורא שלו, כלומר לחכם שהיה עוזר לו להעביר את השיעור לציבור, והודיע לפני כולם: הדברים שאמרתי לפניכם עד עכשיו היו טעות - ועכשיו תשמעו את ההלכה הנכונה. כמה גדלות נפש צריך כדי להודות בטעות בצורה גלויה כל כך, ועוד לפרסם זאת לפני כל הציבור שלומדים ממך באופן קבוע. 

הכוח להודות בטעויות, הסביר הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הוא כוחם של מנהיגים אמיתיים. למה קשה כל כך להודות בהן? יכולות להיות לכך סיבות שונות: יש מי שפוחד ממה שיחשבו עליו אחרים, חושש לאבד את ערכו בעיניהם. יש מי שפוחד מפני שינוי, כי אם הוא יודה שהיה לא בסדר - זה ידרוש ממנו להשתנות, לשפר את עצמו. ויש מי שהגאווה שלו מונעת ממנו להודות בטעות. הוא כל כך בטוח שהוא צודק תמיד, שהוא פשוט לא מוכן להודות שהוא טעה.

לחיצת יד. ShutterStock
להודות בטעויות קטנות. אילוסטרציה/ShutterStock

כשחושבים על זה, חוסר היכולת להודות בטעות, נובע בעצם מחוסר ביטחון. אנחנו פוחדים מה יגידו עלינו, מה יחשבו עלינו, איך יתייחסו אלינו. זוהי גם חולשה, וגם גאווה: מי שמסרב להודות בטעות, בעצם חושב שלכולם מותר לטעות - חוץ ממנו, שלכולם מותר לעשות שגיאות - חוץ ממנו, כי הוא חייב להיות מושלם. הוא לא מוכן שיגלו שהוא בן אדם כמו כולם. מי שלא מוכן להודות בטעות, לא מוכן לקבל ביקורת, גם לא יכול להתקדם ולממש את הפונטציאל שלו. הוא יישאר תקוע תמיד במקום בו הוא נמצא עכשיו, ולא יהיה פתוח ללמוד דברים חדשים.

יש אמרה כזו: "מי שלא עושה - לא טועה!". מה אפשר להבין ממנה? שמי שעושה - בהכרח טועה לפעמים. וזה בסדר גמור. אנחנו עושים טעויות בעבודה, בזוגיות, בחינוך הילדים. לפעמים אנחנו גם גורמים נזק בגלל הטעויות שלנו. אבל כל עוד אנחנו מוכנים להודות בטעות - אנחנו גם יכולים לתקן.

אז איך עושים את זה? איך משיגים את הכוח להודות בטעויות? אחת השיטות היא, להתחיל בקטן. להתרגל להוציא מהפה את המילה "טעיתי". חז"ל אמרו במסכת ברכות: "למד לשונך לומר איני יודע". קשה לאדם להודות שהוא לא יודע, ולכן צריך ללמד את הלשון, להרגיל אותה, להשמיע את המילים האלה. אותו דבר גם כאן: פשוט להתאמן להגיד "טעיתי. צודקים. מתנצל".

מסכת ברכות, דף ט. וואלה! NEWS, צילום מסך
הרב חיים דוד קובלסקי/צילום מסך, וואלה! NEWS

לא צריך לחכות לטעויות גדולות ומביכות שקשה להודות בהן. אדם שמבין שהוא חי בעולם הזה בשליחות אלוקית, מבין שעליו לשפר ולתקן את עצמו כל הזמן. הוא יודע שאם הוא לא יתקן את הטעות, אלא יבנה עליה בניינים של תירוצים והצטדקויות, היא תלך ותגדל ותפגע במילוי השליחות שלו. לכן הוא מוכן לוותר על האגו שלו, על הכבוד המדומה שלו, ולהודות שטעה.

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על קדושת החיים מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף טז, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully