וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוד לזוגיות טובה מסתתר אצל האדם הראשון שהיה בעל שני פרצופים

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

30.8.2020 / 7:01

אתם מתווכחים, צועקים ורבים אבל תמיד בסוף חולמים על זוגיות מושלמת? הסוד הכי טוב לזוגיות טובה מסתתר אצל האדם הראשון בעולם שהיה בעל שני פרצופים

מסכת עירובין דף יח/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

בעבר, אנשים התחתנו מתוך שיקולים של נוחות, ביטחון ורצון להקים משפחה. היום, לעומת זאת אנשים שואפים להרבה יותר בזוגיות שלהם. הם רוצים חיבור רגשי ועמוק עם הבנה, אהבה והקשבה. אבל איך יוצרים קשר כזה? סיפור בריאת אדם וחוה הוא סיפור מוכר מאד. בתחילה ברא אלוקים את האדם, ולאחר מכן הפיל עליו תרדמה, לקח אחת מצלעותיו, וברא ממנה את האישה. אבל מה היא אותה צלע שלקח אלוקים מהאדם?

הגמרא במסכת עירובין דף יח מביאה פירוש מעניין: "אמר רבי ירמיה בן אלעזר: דיו פרצוף פנים היה לו לאדם הראשון, שנאמר "אחור וקדם צרתני". לפי דעה זו, האדם הראשון נברא בעצם בתור ברייה כפולה, בעלת שני פרצופים: מהצד האחד הוא היה זכר, ומהצד השני הוא היה נקבה. האיש והאישה נבראו למעשה בתור גוף אחד, אישיות אחת. רק לאחר מכן הפיל אלוקים תרדמה על האדם, ואז הפריד בין המחצית של האיש למחצית של האישה, ובכך הפך אותם לשני ברואים נפרדים.

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי מה שחכמים ז"ל רצו ללמד אותנו זה שהאיש והאישה - הם בעצם מהות אחת, ישות אחת בגופות נפרדים. אלה לא שני אנשים שונים שבמקרה מתחברים אחד לשני, אלא שני חצאים שהגיעו מתוך אותו שלם, ובאופן טבעי הם שואפים לחזור ולהתחבר שוב כשהם מתחתנים. כשמבינים זאת, כל היחס שלנו לזוגיות ולנישואין נראה אחרת.

זוג מחובק בסלון. ShutterStock
זוגיות טובה. אילוסטרציה/ShutterStock

אם שני בני הזוג באים לנישואין, כאשר כל אחד תופס את עצמו כאדם נפרד מהשני, שרק רוצה לקבל מהשני טובות כלשהן - אז יהיה קשה מאד לבנות קשר יציב וחיובי. גם אם בהתחלה יש ביניהם אהבה ואחווה, בשלב מסוים יתחילו לבלוט ההבדלים וחילוקי הדעות, ואז יתחילו ויכוחים ומריבות, והשניים יתחילו לחשוב - בשביל מה אני צריך את כל זה?

אבל אם מבינים שהאיש והאישה הם שני חצאים של אותו שלם - אז כל הקשר הזוגי נראה אחרת. הזוג כבר לא יסתכל זה על זו כעל אנשים מבחוץ שבמקרה מצאו חן אחד בעיני השני, אלא יבינו שהם בעצם ישות אחת, נשמה אחת, שצריכה להתחבר מחדש כדי לממש את עצמה. נכון, יש ביניהם הבדלים, אבל כאשר כל אחד לא תופס את עצמו כאדם נפרד, אלא כחצי מהשלמות שמתבטאת בזוגיות - אז המוטיבציה להתגבר על הקשיים הרבה יותר גדולה, והרצון להבין את השני ולהיטיב לו גדלים גם הם, ומתוך כך הדרך להצלחת הנישואין הרבה יותר בטוחה.

בני זוג מתווכחים. ShutterStock
אם באים לזוגיות כל אחד בנפרד, מתחיל ויכוחים/ShutterStock

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע מתפרסם גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully