וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא בפייסבוק או בוואטסאפ: כך תשיגו חברים אמיתיים

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

2.9.2020 / 7:00

כמה מתוך אלפי החברים שלכם בפייסבוק, בוואטסאפ או בטוויטר באמת חברים? סביר להניח שמעט מאד. אז הנה, זו הדרך שבה תמצאו חברי אמת

מסכת עירובין דף כג/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

האדם מטבעו הוא חברותי. כל אחד צריך שיהיו לו חברים שיוכל לשוחח אתם, לשתף אותם בחוויות שלו, להתייעץ איתם וללמוד מהם. אבל מיהו חבר טוב ואיך מוצאים אותו? בגמרא במסכת עירובין דף כ"ג מובאים דבריו של רבי אלעאי, שהיה תלמידו המובהק של רבי אלעזר. רבי אלעאי מספר על שלוש הלכות שלמד מפי רבו, אבל הוא לא היה בטוח שהוא זוכר אותן בצורה מדויקת. מה הוא עשה? עבר בין כל תלמידיו של רבי אלעזר, וחיפש האם יש ביניהם חבר שזוכר גם הוא ששמע את אותן הלכות מרבו.

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית הסביר כי מהסיפור הזה אנחנו לומדים את חשיבותם של חברים, הנחוצים לנו לשם ברור האמת. אדם אחד, גם אם הוא חכם, לא יכול לסמוך רק על שכלו ועל שיקול הדעת שלו עצמו. מי שחשוב לו לברר את האמת, עליו להיעזר בחברים: לשאול אותם מה הם זוכרים, מה הם חושבים, מה דעתם על שיקול הדעת ועוד. לא לסמוך רק על עצמו, אלא להתייעץ תמיד עם חברים ולשמוע את דעותיהם.

לחברים יש לא רק מידע שאין לנו, אלא גם זווית ראייה אחרת על הדברים, שלפעמים היא טובה יותר משלנו. אז איך בוחרים חברים טובים? ראשית, חבר זה מלשון "חיבור". חבר טוב הוא קודם כל אדם שיש ביניכם חיבור נפשי עמוק, ולא רק עניין חולף בתחום משותף. שנית, חבר אמיתי הוא אדם שרוצה בטובתך. הוא לא מתחבר אליך רק בגלל אינטרס מסוים, אלא הוא באמת רוצה שיהיה לך טוב. דבר שלישי, חבר אמיתי הוא מי שאינו נמנע מלהעביר ביקורת כשצריך.

לחיצת ידיים. ShutterStock
כך תשיגו חברים אמיתיים וטובים. אילוסטרציה/ShutterStock

אמנם להיות ביקורתי מדי זה לא טוב ולא נעים, ואף אחד לא רוצה להתחבר לאדם ביקורתי, אבל יש מצבים בהם ביקורת היא חיונית. אדם שרואה את חברו צועד במסלול שגורם לו נזק גופני, כספי או רוחני - חובתו היא להזהיר אותו מפני הסכנה, ולהסביר לו מדוע הוא תועה בדרך. יש פתגם 'חבר טוב הוא אחד שלידו אני רוצה להיות יותר טוב, אבל חבר אמיתי הוא אחד שלידו אני כבר יותר טוב'.

לדברי הרב קובלסקי, חבר טוב מעורר באדם את הרצון להשתפר, להתעלות, להיות אדם טוב יותר. חבר אמיתי הוא אחד כזה שבעצם נוכחותו - כבר משפיע עלינו לטובה. כשאני נמצא לידו, אני כבר מתנהג בצורה שונה, טובה יותר. כדאי לכולנו לחפש חברים כאלה - וגם להיות כאלה בעצמנו.

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על חברות אמת מבוסס על מסכת עירובין, דף כג, ומתפרסם גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully