וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רב הקהילה שחט כבש וצעק: "הצדיק מת, הצדיק מת"

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

3.9.2020 / 7:14

רבים מכירים את הביטוי "העיקר תהיו בני אדם" אבל רב הקהילה רצה להוכיח לאנשיו שיש משמעות לקיום האנושי בעולם הזה, והוא החליט לעשות מעשה

מסכת עירובין דף כד/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

מי לא מכיר את הביטוי "העיקר להיות בן אדם"? אבל מה זה אומר? האם להיות בן אדם זו פסגת השאיפות? אולי יש משהו יותר גבוה מזה, שאנחנו יכולים להגיע אליו? את התשובה לשאלה ניתן ללמוד מסיפור שמופיע במסכת עירובין דף כד. מסופר שם על רבי יוחנן, שלמד אצל רבו חזקיה. חזקיה שאל שאלה קשה בהלכה, ורבי יוחנן ידע לפתור אותה.

חזקיה כל כך התפעל מחוכמתו של רבי יוחנן, ונתן לו מחמאה גדולה. לפי גרסה אחת, הוא אמר עליו "זה לא בן אדם, אלא מלאך!" ולפי גרסה נוספת, הוא אמר בדיוק להפך, "ככה נראה בן אדם". לכאורה שתי הגרסאות הללו סותרות: האם המחמאה היא להיות בן אדם - או לא להיות בן אדם?

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי יש כאן שתי דרגות שצריך לשאוף אליהן. להיות בן אדם טוב זה חשוב, זה בסיסי - אבל זו רק הקומה הראשונה. לעם ישראל יש תפקיד מיוחד: לא להסתפק בקיום האנושי, לא להיות רק בן אדם טוב ונחמד ומכבד - אלא להתקדם עוד יותר למעלה.

חלוקת מזון ע"י פיקוד העורף בבני ברק, 10 באפריל 2020. ראובן קסטרו
מה זה להיות בן אדם טוב? חלוקת מזון לנזקקים. אילוסטרציה/ראובן קסטרו

מספרים על רב אחד, שהיה נוהג להוכיח את אנשי העיירה שלו על כך שהם מתרשלים בקיום התורה והמצוות. אותם אנשים לא הבינו מה הוא רוצה מהם: "כבוד הרב", הם אמרו, "הרי אנחנו אנשים טובים - לא רוצחים, לא גונבים, לא מרמים... אנחנו צדיקים!". מה עשה הרב? לילה אחד הוא לקח כבש מהדיר שלו, שחט אותו, כיסה אותו בטלית והתחיל לצעוק: "הצדיק מת". כאשר התאספו כולם לראות מי הצדיק - הראה להם הרב שמדובר בכבש.

"מה אתם מתפלאים?" שאל אותם הרב. "הרי אתם תמיד אומרים לי שאתם צדיקים משום שאתם לא רוצחים, לא גונבים, לא משקרים וכדומה. אם כך, הרי לשיטתכם הכבש הזה הוא צדיק גדול מאד - גם הוא מעולם לא רצח, לא גנב, לא הוציא דבר שקר מפיו".

הסיפור הזה מלמד שאם תכלית הקיום שלנו בעולם זה רק להיות בן אדם טוב, שלא רוצח ולא גונב, אז אלוקים לא היה צריך לברוא אותנו עם שכל או עם נשמה. אם אלוקים נתן לנו את כל הכישורים האלה שמבדילים אותנו מבעלי חיים - סימן שהתפקיד שלנו גדול יותר. חשוב יותר. לא מספיק רק להיות אנשים טובים ונחמדים. זה חשוב מאד - אבל זה רק הבסיס, הקומה הראשונה. משם צריך להמשיך ולהתקדם הלאה.

זבח פסח , זבח השומרונים בהר גרזים, אפריל 2011. עומר מירון
הרב שחט את הכבש רק כדי להוכיח לבני הקהילה. אילוסטרציה/עומר מירון

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על להיות אדם טוב מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף כד, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully