וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאמינו או לא אבל זה מוכח: כל אחד מאיתנו יכול להיוולד מחדש

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

4.9.2020 / 7:06

האם אפשר להיוולד מחדש? האם אדם יכול לחולל שינוי כה גדול בעצמו, ולהפוך להיות מישהו אחר? התשובה היא כן, ויש לכך גם הוכחות

מסכת עירובין דף כה/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

הגמרא במסכת עירובין דף כה מדברת על אנשים שהתגיירו. גוי שהתגייר והצטרף לעם היהודי נחשב לפי ההלכה כאילו הוא נולד מחדש, גם אם עד עכשיו הוא היה עובד אלילים, ועשה כל מיני מעשים רעים. ברגע שהוא התגייר - הכל נמחק. הוא הופך להיות יהודי לכל דבר, ואסור להזכיר לו את מעשיו הקודמים ולבייש אותו.

המקרה הזה, של גר שהתגייר, ממחיש לנו שאכן יש מציאות של לידה מחדש. אדם יכול להתנתק מהעבר שלו, מהרקע שלו, בצורה כל כך חזקה ומשמעותית - שהוא ממש נחשב לאדם חדש. מי היה הגר הראשון בהיסטוריה? אברהם אבינו. הוא גדל בביתו של תרח, שהיה עובד אלילים, בעל חנות פסלים. מה הסיכוי שבנו של אדם כזה, יהפוך להיות גדול המאמינים באלוקים, שממנו הגיעה האמונה באל אחד לכל העולם? איך זה קרה?

הסוד הזה נמצא במילים המפורסמות שאמר הקדוש ברוך הוא לאברהם: "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך, אל הארץ אשר אראך". אלוקים מציין במילים האלה שלושה דברים שאברהם צריך ללכת מהם, להתנתק מהם: מארצך, וממולדתך, ומבית אביך. מה המשמעות של הדברים האלה?

מקווה גברים. AP
כל אדם יכול לעשות שינוי . אדם טובל במקווה כדי להיטהר. אילוסטרציה/AP

מסבירים המפרשים, שיש כאן שלושה סוגים של השפעות, שאדם צריך להשתחרר מהן כדי להיוולד מחדש: ההרגלים, הגנטיקה והסביבה. מארצך - אלה הרצונות הארציים שבאדם, כל מיני הרגלים גשמיים שהאדם השתקע בהם. וממולדתך - אלה התכונות המולדות שבאדם, שנדמה לו שהן הטבע שלו. גם אותן אפשר לשנות, לכוון אותן לכיוונים חיוביים. ומבית אביך - אלה ההשפעות של המשפחה, החברה והחינוך שקיבל האדם, מהקרובים, השכנים והחברים שלו. הערכים שעליהם חינכו אותו, צורת ההסתכלות על העולם, וכל מיני דעות והשקפות שהוא קיבל מסביבתו.

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית הסביר כי לא רק גר יכול להיוולד מחדש. כל אחד יכול לעשות זאת, גם מי שנולד יהודי. כמו שראינו קודם, לכל אחד יש השפעות שליליות שמקיפות אותו, כל מיני הרגלים רעים שהוא שקוע בהם - בין אם זה בהשפעת המשפחה, החברה, הרצונות שלו או התכונות שנולד איתם. אדם שמצליח להשתחרר מהכוחות השליליים הללו, ולחולל שינוי אמיתי בעצמו - נחשב גם הוא כאילו נולד מחדש. כאילו הפך להיות אדם אחר. ובוודאי שאלוקים יאהב אותו מאד בשל כך.

מסכת ברכות, דף ט. וואלה! NEWS, צילום מסך
הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית/צילום מסך, וואלה! NEWS

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על השינוי שאדם יכול לעשות מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף כה, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully