וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האינסטינקט הראשון שלנו לעזור מיד לקרובים אלינו לעתים יכול להזיק לנו

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

6.9.2020 / 7:00

אנחנו רוצים לעזור לקרובים אלינו, אבל מה עלול לקרות בשל כך? השטן יכול להתגרות בנו. תשמחו לדעת שיש דרך להמנע מכך

מסכת עירובין דף כו/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

מה עושים כשרואים מישהו נופל ברחוב, או חבר שנקלע למצב כלכלי קשה? האינסטנקט הראשון שלנו הוא למהר לעזור לו, להרים אותו ממצבו אבל כמו בכל דבר בחיים, גם כאן נדרש לרוב שיקול דעת. לפעמים אנשים באים לעזור מתוך כוונות טובות, אבל האופן שבו הם מעניקים את העזרה רק מזיק יותר.

למשל, אדם שנפל ברחוב, יכול להיות שנרצה להרים אותו ולקחת אותו לבית החולים - אבל במקרים מסוימים, זה בדיוק מה שאסור לעשות. אדם שנפגע בעמוד השדרה, למשל, אסור להזיז ולטלטל אותו, כי זה יכול לגרום לנזק בלתי הפיך. או למשל חבר שנקלע למצוקה כלכלית. נניח שאנחנו רוצים לעזור לו, ונפרסם מודעות על גיוס כספים עבורו. אבל מה קורה? עכשיו כולם יודעים שהוא ירד מנכסיו, וכתוצאה מכך אנשים לא מוכנים לעשות איתו עסקים, הבנקים מסרבים להלוות לו כסף, ומצבו הכלכלי מתדרדר עוד יותר. היתה כאן כוונה טובה - אבל לא מספיק מחשבה.

במסכת עירובין דף כו, מציע רבי יוחנן רעיון: כאשר תלמיד חכם כלשהו חולה - כדאי להושיב אסיפה של תלמידי חכמים ליד ביתו, כדי שזכותם תגן עליו. אולם הגמרא דוחה אותו ואומרת שזה לא רעיון טוב, משום שעלול להתגרות בהם השטן. מסביר רש"י, אחד המפרשים הגדולים, שכשתלמידי חכמים עוסקים בתורה, הם עלולים להתחיל להתווכח ביניהם, ולהגיע גם לידי מריבה וקטטה, וכך במקום להועיל לחולה - הם רק יגרמו נזק.

צלם עיתונות, נופל במהלך הפגנה נגד הממשלה בסנטיאגו, צ'ילה. רויטרס
האינסטינקט הראשון לעזור למי שנפל ברחוב. אילוסטרציה/רויטרס

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי הדברים הללו ממחישים איך גם רעיון שנשמע טוב, עלול לגרום נזק אם לא חושבים על ההשלכות האפשריות שלו. להרבה אנשים היו רעיונות גדולים לאורך ההיסטוריה, שהם חשבו שיביאו ברכה לעולם, אבל הם לא לקחו בחשבון כל מיני שיקולים, שבסוף הובילו לכך שהרעיון הזיק יותר מאשר הועיל. 

לשם כך נתן לנו אלוקים את התורה, שמדריכה אותנו מה הדרך הטובה והנכונה ללכת בה; ולשם כך אנחנו לומדים מחכמי הגמרא איך לדון ולברר כל נושא בצורה יסודית - לחשוב על כל ההיבטים שלו, על הצדדים לכאן ולכאן, לשאול ולהקשות, ורק לאחר מכן להגיע להכרעה מעשית.

כאשר אנחנו רואים אדם במצוקה, הלב שלנו מיד קורא לנו לעזור לו, להציל אותו. וזה טוב מאד. אבל חשוב להשליט את השכל על הלב. לא לפעול בלי מחשבה, אלא קודם כל לחשוב - ואז לפעול. רק כך נוודא שלא רק הכוונה תהיה טובה, אלא גם התוצאות.

ספר גמרא. ShutterStock
מיזם הגמרא הדיגיטלית./ShutterStock

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על שיקול דעת לפני סיוע לאדם או מהלך שאנחנו עושים מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף כו, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully