וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דווקא לקראת הסגר, בטח תרצו לדעת איך תוכלו להיות "עובד חיוני"

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

8.9.2020 / 7:03

בתקופה שבה דנים בסגר כללי בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, תרצו בטח לדעת איך להיות עובדים חיוניים, ולא בהכרח כאלה שיכולים לעבור ממקום למקום בחופשיות

מסכת עירובין דף כט/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

כל אדם רוצה לשמור על מקום העבודה שלו. הדרך שבה הוא יכול לעשות זאת, היא להשתדל להיות עובד חיוני. מה זה עובד חיוני? אחד שהעסק לא יכול להתנהל בלעדיו, שכולם צריכים את עזרתו. אדם כזה, אי אפשר להחליף או לפטר בקלות. מה שהופך אדם לחיוני, הוא הצורך של אחרים בו. כשאדם בפני עצמו, יכול להיות שהחשיבות שלו לכלל היא קטנה, ואז אין מה שישמור עליו. אבל ככל שיותר אנשים זקוקים לאותו אדם - כך יש עליו יותר שמירה, ויש לו יותר ביטחון.

את הרעיון הזה אנחנו רואים במסכת עירובין דף כט. חכמים מזהירים מפני אכילת בצל חי, משום שבבצל יש חלק חריף, ארסי, שמכונה "נחש שבבצל", ומי שאינו יודע להוציא אותו ואוכל אותו - עלול לבוא לידי סכנה. וכך מסופר שם: ומעשה ברבי חנינא שאכל חצי בצל וחצי נחש שבו, וחלה ונטה למות, ובקשו חבריו רחמים עליו וחיה, מפני שהשעה צריכה לו.

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי אנחנו רואים מכך דבר גדול. הרי רבי חנינא היה אחד מגדולי הצדיקים, ובכל זאת מה שהציל אותו לא היו זכויותיו האישיות - אלא העובדה שהדור זקוק לו. רבי חנינא היה "עובד חיוני", היה לו תפקיד חשוב בהשפעה על עם ישראל, ולכן בשמים החליטו להשאיר אותו בחיים, כדי שיוכל להמשיך לפעול ולהשפיע.

ביצוע בדיקת קורונה של צוותי מד"א למאושפזים ולעובדי ביה"ח השיקומי רעות בתל אביב. הלה נס, דוברות ביה"ח רעות, אתר רשמי
עובדים חיוניים בקורונה. אילוסטרציה/אתר רשמי, הלה נס, דוברות ביה"ח רעות

אז אם גם אנחנו רוצים להיות "עובדים חיוניים", כדאי לנו להרחיב את ההשפעה שלנו לכמה שיותר מעגלים. תארו לעצמכם אדם שמחזיק מפעל גדול של חסד, ועושה צדקה עם אנשים רבים. כאשר ידונו אותו בשמים, ייקחו בחשבון לא רק את מצבו האישי, אלא את העובדה שרבים כל כך תלויים בו: אם אדם כזה ייענש או ייפגע, יסבלו הרבה אנשים אחרים בשל כך - ובמה הם אשמים? לכן יתחשבו בו בשמים בזכות אותם אנשים התלויים בו, ויצילו אותו ממצוקתו.

כך גם לגבי מחנך או מורה, שמשפיע על תלמידים רבים, או בעל עסק שדואג לעובדים שלו, או כל אדם אחר שמקושר למעגלים שונים של אנשים. אבל החשבונות בבית דין של מעלה הם יותר מורכבים, ושם לוקחים בחשבון גם את ההשלכות של העונש על כל אדם שיושפע ממנו. ממילא, ככל שאדם מקושר ליותר אנשים, ויותר אנשים יצטערו אם יקרה לו משהו - כך גדלים הסיכויים שלו להינצל.

מסכת ברכות, דף ט. וואלה! NEWS, צילום מסך
הרב חיים דוד קובלסקי/צילום מסך, וואלה! NEWS

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על עובדים חיוניים מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף כט, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully