וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהחגים פה: מה תעשי כשהוא טוען שההורים מתערבים לכם?

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

15.9.2020 / 7:11

תקופת החגים לפעמים מעלה את המתחים בתוך המשפחה. ההורים שלך טוענים שהוא לא מספיק טוב עבורך, והוא טוען שהם מתערבים לכם בזוגיות. מה עושים? זה אולי מה שיעזור לכם

מסכת עירובין דף לה/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

תקופת החגים יכולה לגרום למתח בין בעל ואישה. לעתים שהייה יחד למשך ימים ארוכים עלולה להציף ויכוחים ומתחים שלא ידעתם עליהם קודם. למשל, אישה שקיימת מתיחות בין הוריה לבעלה. הם חושבים שהוא לא טוב מספיק בשבילה - והוא מצדו טוען שההורים מתערבים להם בזוגיות, ולכן, היא צריכה להתנתק מההשפעה שלהם ולשתף אתו פעולה. 

במצב כזה, כל אחד מנסה למשוך אותה לצד שלו. הכוחות הללו יכולים להיות גם פנימיים. למשל, אדם שמצד אחד נמשך לתחום מסוים שאותו הוא רוצה ללמוד וגם לעסוק בו, ומצד שני הוא נמשך לתחום שבו יש סיכוי טוב יותר להתפרנס בכבוד, גם אם הוא לא מרגיש בו סיפוק אישי רב.

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי כאשר הכוחות הפועלים על האדם הם שקולים, האדם עלול למצוא את עצמו משותק, לא מסוגל לנוע לאף כיוון. כל פעם שהוא מנסה לזוז לאחד הצדדים, הצד השני עוצר אותו. אז מה בכל זאת עושים כדי להתמודד עם מצבים כאלה?

אילוסטרציה. ShutterStock
איך להכריע במצב של דילמה? גבר חושב/ShutterStock

הגמרא במסכת עירובין דף לה מתארת מציאות כזו בלשון ציורית: הרי זה חמר גמל. חמר - הוא אדם שמוביל חמור, והוא עושה זאת בכך שהוא צועד מאחורי החמור ומדי פעם מדרבן אותו במקל. ואילו גמל הוא אדם המנהיג גמלים, והוא צועד לפניהם ומושך אותם בחבל המחובר להם. אז מה זה חמר-גמל? אדם שמנסה להוביל בו זמנית גם חמור וגם גמל, ומוצא את עצמו קרוע ביניהם: מצד אחד החמור מושך אותו קדימה, ומצד שני הגמל מושך אותו אחורה, והאיש אינו יכול להתקדם לשום צד.

הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לשקול היטב את שני הצדדים, ולראות האם יש דרך להכריע לטובת אחד מהם. במקרים רבים, גם אם אדם נמשך לכיוונים שונים - בירור רציני יכול לעזור לו לגלות איזה צד עדיף לו לבחור. לפעמים כדאי להתייעץ עם מישהו חכם מבחוץ, שרואה את הדברים מנקודת מבט אובייקטיבית ואינו מושפע מהם באותה מידה והוא יוכל לייעץ איזו החלטה תהיה יותר נבונה.

עם זאת, ישנם מצבים שבהם שיקול הדעת לא מספיק כדי להכריע. שני הצדדים נראים שקולים ושווים, ולא מוצאים סיבה מספקת להעדיף את האחד על פני השני. מה עושים במקרה כזה? ובכן, אין ברירה אלא פשוט להכריע לכאן או לכאן. להקשיב ללב שלנו, וללכת לכיוון שהוא מורה לנו.

פתיחת אירוע מרוצי הגמלים באיסמעיליה שבמצרים, 22 במרץ 2017. רויטרס
אדם המנהיג גמלים. אילוסטרציה/רויטרס

הרב קובלסקי הוסיף כי החוכמה היא להיות אמיצים מספיק כדי לחתוך ולקבל החלטות - מתוך תפילה להשם שלא ניכשל, ואמונה שהוא מזמן לנו את הדברים המתאימים עבורנו. צריך להשתמש בשכל, לברר מה אנחנו באמת רוצים, ואז להכריע ולהתקדם - העיקר לא להישאר תקוע.

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על החלטות במצב של דילמה מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף לה, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully