וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורונה הכניסה את כולנו לסגר: כך לא תשתגעו עם הילדים בבית

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

22.9.2020 / 7:02

שוב אנחנו בסגר, לא יכולים לצאת מהבית, ויש לנו זמן בלתי מוגבל עם הילדים. איך נשמור על שפיות? מה עושים כדי לא להשתגע?

מסכת עירובין דף מא/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

התקופה שבה כולנו תחת סגר, נמצאים רוב שעות היום עם הילדים בבית, היא קשה. השעמום לעתים מביא את הילדים שלנו ואותו לתסכול גדול. לכולם יש דברים שמשגעים ומוציאים אותנו משלוותם. לחץ בעבודה, מריבות במשפחה, בעיות עם הילדים ועוד. אבל במסכת עירובין דף מא, אומרים חכמים שיש שלושה דברים שמעבירים את האדם על דעתו ועל דעת קונו - כלומר גורמים לו לצאת מדעתו עד כדי כך, שהוא שוכח גם את עצמו וגם את אלוקים, חלילה. 

מהם הדברים הללו? האחד - נוכרים, השני - רוח רעה, השלישי - דקדוקי עניות. למה צריך לדעת את זה? שואלים חז"ל, ומשיבים - כדי לבקש רחמים עליהם. להתפלל מראש שלא נגיע למצב כזה, ואם רואים מישהו שהגיע אליו - להתפלל ולבקש רחמים מאלוקים שיעזור לו לצאת ממנו.

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר מה המשמעות של הדברים הללו היום? "נוכרים", הכוונה לאנשים השולטים על האדם ומעיקים עליו. בזמן הגמרא מדובר היה בגויים. רבים מאיתנו מכירים מצבים בהם אנחנו מוצאים את עצמנו מול מערכת ביורוקרטית אטומה, פקידים שלא מתחשבים, תביעות וקנסות ודרישות לא הגיוניות.

פקיד בנק. ShutterStock
תהיו אנושיים. פקיד בבנק. אילוסטרציה/ShutterStock

חשוב להכיר את ההרגשה הזו, לא רק כדי להתפלל שלא נגיע לכך - אלא כדי להיזהר לא לתת הרגשה כזו לאחרים. אם אנחנו פקידים שמעניקים שירות לאנשים - צריך להיזהר לא להפוך לאדישים ואטומים. להאיר פנים לאנשים שמולנו, להיות אכפתיים באמת כלפיהם, ולנסות לעזור להם כמה שיותר.

הגורם השני הוא רוח רעה, או שיגעון. בדורנו, אחת ההפרעות הנפשיות הנפוצות ביותר היא דיכאון. לפעמים יכול אדם לשקוע בדיכאון, להרגיש כאילו הכל שחור וחסר תקווה חלילה. חשוב לשים לב לכך, בעיקר אם ידוע לנו על מישהו שעבר משבר קשה - איבד קרוב משפחה, פוטר מעבודתו וכדומה - להשגיח עליו, לשים לב מה קורה איתו.

הגורם השלישי הוא דקדוקי עניות. אדם שמצבו הכלכלי מגיע לשפל המדרגה, יכול גם הוא להשתגע מכך. ומה אנחנו יכולים לעשות? גם כאן הדברים ברורים: אם אנחנו שומעים על אנשים מסביבנו שהגיעו למצב כזה, שהם זקוקים לעזרה כספית - לתמוך בהם, לעזור להם. לא להשאיר אותם לבד. יש היום הרבה מאד ארגוני צדקה וחסד שניתן לתרום דרכם לנזקקים, ולהציל אותם מבחינה כלכלית ונפשית.

מחוסר בית מחפש מחסה בתחנת אוטובוס עם פגיעת הוריקן אירמה, מיאמי ביץ', פלורידה. רויטרס
אדם שמצבו הכלכלי הגיע לשפל המדרגה. אילוסטרציה/רויטרס

ומי שהגיע בעצמו למצב כזה - צריך להתחזק באמונה ובביטחון, להאמין שזהו ניסיון שעליו לעמוד בו, ולא ליפול לייאוש. עצם האמונה באלוקים, והביטחון בכך שישועת השם כהרף עין, עוזרים לאדם לשמור על תקווה ואופטימיות גם כשהכל נראה שחור - ומתוך כך לשמור על שפיותו, ולצאת מהמשבר במקום לצאת מדעתו.

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על איך לא להשתגע מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף מא, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully