וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא בגלל המשפחה: למה כדאי לא להשתמש בסמארטפון בשבת?

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

8.10.2020 / 7:56

אתם תקועים עם הראש בסלולרי כל היום? בעבר קראתם על המלצה להימנע משימוש במכשירים בסופי שבוע לטובת המשפחה, אבל עכשיו יש לכם סיבה הרבה יותר מעניינת

מסכת עירובין דף לט/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

כולנו רוצים מדי פעם לצאת להפסקה ממירוץ החיים, מכל הטרדות והתוכניות, ולהגיע למצב של שלוות נפש גמורה. התורה נותנת לנו את המתנה הזו פעם בשבוע. בשבת, לא רק שלא עוסקים במלאכה - אלא גם לא מתכננים ומדברים על עשיית מלאכות אחרי השבת. בשבת אמור האדם להיות שרוי במנוחת הנפש, בשלווה, לראות את עצמו כאילו כל עסקיו כבר גמורים, ואין לו עוד מה לתכנן ולחשוב לשבוע הבא.

מי שיתחיל לחשוב ולתכנן את ענייני השבוע הבא, פוגם בכך בשלוות הנפש שלו ומפסיד את אווירת המנוחה של השבת. במסכת עירובין דף לט נאמר: "לא יהלך אדם לסוף שדהו לידע מה היא צריכה, כיוצא בו לא יטייל אדם על פתח מדינה כדי שייכנס למרחץ מיד". חכמים מורים לאדם לא לטייל בשדות שלו בשבת כדי לראות איזה עבודות צריך לעשות בהם בהמשך.

בנוסף, אדם שרוצה להיכנס למרחץ במוצאי שבת, לא ילך כבר בשבת לחכות שם לרגע שתצא שבת ויוכל לרחוץ. למה? מעשים כאלה, למרות שאין בהם איסור מצד עצמם, נובעים ממחשבות ותוכניות שלא קשורות לשבת, ופוגעות בשלוות הנפש ובמנוחה. ולכן לא ראוי לעשות אותם.

נרות שבת - ברכות לכניסת השבת. ShutterStock
ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך. אילוסטרציה/ShutterStock

נאמר בתורה "ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך". שואלים חכמים זכרם לברכה: וכי אפשר לו לאדם לעשות כל מלאכתו בשישה ימים? האם אפשר בשבוע לגמור את כל העבודה ולצאת לפנסיה? ומשיבים: "אלא שבות כאילו כל מלאכתך עשויה". העיקר הוא במחשבה. 

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי "בשבת, צריך האדם לחשוב ולהרגיש כאילו באמת כבר סיים את כל מלאכתו, ועכשיו הוא יכול לנוח בשקט, בלי דאגות ובלי טרדות, בלי לחשוב על הפרנסה, והבוס, ומנהל הבנק, וכל הדברים שרודפים אותו כל השבוע. אי אפשר לתאר כמה בריאות נפשית מוסיף היום הזה בשבוע, שבו מסוגל האדם להשתחרר מכל הטרדות והחישובים, ולזכות לשלווה אמיתית".

הרב הוסיף כי יש אנשים ששואלים: למה אסור בשבת להשתמש בטלפון או במחשב? הרי זו ההנאה שלי, קשה לי להיות יום שלם בלעדיהם. אבל הרי ברור, שאילו היה האדם ממשיך להשתמש בשבת בטלפון, במחשב ובשאר המכשירים כרגיל, כמו ביום חול - אז המחשבה שלו היתה נשאבת מהר מאד לענייני החול שלו. 

ילדה משחקת בסמארטפון. ShutterStock
עזבו את המכשיר בשבת. אילוסטרציה/ShutterStock

אם אדם היה מחובר הוא מיד היה קורא כל מיני דברים מלחיצים בחדשות, מקבל כל מיני הודעות שקשורות לעבודה, מנצל את הזמן כדי להשלים כל מיני משימות לקראת שבוע הבא - וכל אווירת השבת, השלווה והמנוחה, ממנו והלאה. רק באמצעות התנתקות מכל הדברים שקושרים אותנו לעולם הזה, ומושכים את מחשבותינו לעברם, אפשר להגיע לשלווה אמיתית.

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על איך צריך לנוח בשבת מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף לט, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully