וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האישה ששמה יותר מידי מלח באוכל רק כדי שלא ישכחו לתת לה טיפ

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

6.10.2020 / 7:07

רב גדול שהיה רגיל לסעוד במסעדה מסוימת גילה שבעלת המסעדה הכניסה באחד הימים יותר מלח באוכל רק כדי שהוא ישאיר לה טיפ. איך זה נגמר?

מסכת עירובין דף נג/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

בתלמוד מובא סיפור שסיפר התנא הקדוש רבי יהושע בן חנניה, שהיה חכם גדול ונודע בחכמתו גם בין אומות העולם. הוא סיפר כך: פעם אחת התארחתי בבית מלון. בעלת המקום בישלה עבורי קטניות. זה היה טעים וסיימתי את כל המנה. גם ביום השני סיימתי את האוכל הטעים. ביום השלישי האוכל היה מלוח, ולא אכלתי כלום. שאלה אותי הטבחית: "מדוע אינך אוכל?".

רבי יהושע סיפר כי לא רצה להעליב אותה ואמר לה,"כבר אכלתי היום, ואני שבע". ואז היא אמרה לי, העיד, "רבי, חשבתי שהשארת את האוכל בגלל שביומיים הקודמים סיימת את כל המנה, והרי אמרו חכמים: שצריך להשאיר קצת אוכל עבור למלצר, זה היה הטיפ של פעם, וחשבתי שבגלל שאתמול ושלשום לא השארת אוכל בכלל, החלטת היום להשאיר הרבה אוכל כפיצוי"

עכשיו הבין רבי יהושע שהיא הכניסה מלח באוכל כדי להזכיר לו שהוא שכח להשאיר טיפ. כמה חכמה יהודית היתה באישה הזו? היא לא בישלה קטניות, היא בישלה מוסר השכל לכל הדורות. איזו עדינות, איזו חכמה, איזו פקחות. יושב אצלה במסעדה גדול הדור, והיא רואה שהוא שכח לקיים מנהג יהודי. מצד אחד צריך לתקן את המצב. יהודי לא נותן ליהודי אחר ליפול. כמו שלא נותנים למישהו לטבוע, כך לא נותנים לו ליפול רוחנית. 

מסעדה. ShutterStock
השאיר את האוכל בצלחת. מסעדה. אילוסטרציה/ShutterStock

אבל מה עושים? האם היא תעיר לו? זה לא מתאים. אז היא עשתה את זה בעקיפין, בצורה שאין בה כל הערה ולא ביקורת, להיפך. היא אמרה לו: רבי, אני בטוחה שאתה זוכר את ההלכה הזו ולכן כעת השארת עוד מאכל. האם אנחנו לא יכולים להשתמש בפטנט הזה? 

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית הסביר כי ניתן ליישם זאת גם לחיים עצמם. לדבריו, "למה לומר לילד: אני כועס עליך שהרבצת לדוד? אפשר לומר: אני בטוח שאתה עצוב בגלל שהרבצת לדוד, כי יש לך לב זהב וקשה לך לראות מישהו אחר סובל, בוא ואתן לך חיבוק וארגיע אותך. למה לומר לעובד: שוב פעם לא מילאת את הדו"ח היומי? 

"הרי אנחנו יכולים לומר לו: אני כל כך בטוח שאם רק היית יכול היית ממלא את הדו"ח היומי, ורק בגלל שיש עליך מידי הרבה משימות לא הצלחת לעמוד גם במשימה הזו. בוא נעבור יחד על סדר היום שלך ונראה מה אפשר להוריד ממך כדי שתוכל לעמוד במשימה הזו. אתם יודעים איזה עובד תקבלו? אדם חדש, אדם שמעריכים אותו, אדם שמרגיש שלא חושדים שהוא מנסה לחפף ומנסה להתפטר ממטלות".

פלפלייה ומלחייה. ShutterStock
האוכל היה מלוח מידי. אילוסטרציה/ShutterStock

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על איך מחמאה במקום ביקורת בונה מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף נג, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully