וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש דבר חיובי אחד שאפשר ללמוד מהעיר שאסרה כניסת זרים לשטחה

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

12.10.2020 / 7:01

הסיבה הרשמית לאיסור הייתה כדי למנוע תקריות אלימות עם תושבים מעיר אחרת אבל בפועל ההחלטה הזו לימדה אותנו דבר אחר, והוא קשור גם לילדים של כולנו

מסכת עירובין דף סא/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

מדוע יש ילדים סגורים, ואיך לפתוח להם את הלב? זו סוגיה רגישה מאד וחשובה מאד. ככל שמטפלים בה בגיל מוקדם יותר, כך עוזרים לילד שלנו לבנות את האישיות שלו בצורה בריאה יותר. אם הוא ביישן מידי או מופנם מידי? הוא עלול לספוג מהסביבה תגובות לא נעימות שיחזקו אצלו את הדימוי הנמוך.

אז מה עושים כשמזהים שילד סגור ומופנם? ממה זה יכול לנבוע ואיך אנחנו יכולים לתרום כדי לעזור לו לשנות את המצב? הגמרא במסכת עירובין דף סא כבר עסקה בכך. היו שתי ערים, "גדר" ו"חמתן", ובגדר היו אנשים אלימים שהכו את אנשי חמתן. לכן קבע רבינו הקדוש: "אנשי חמתן לא יכנסו לעיר של אנשי גדר האלימים, כדי למנוע מריבות".

ואיך נמנעו המריבות הרי הוא לא אסר על אנשי גדר האלימים להיכנס לעיר חמתן? יש פתגם: כלב מחוץ לעיר שלו, אינו נובח שבע שנים. הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית הסביר כי טבע האדם שכשהוא מחוץ לעיר שלו הוא פחות תקיף, ולכן לא היה חשש ממריבה רק בעיר גדר שם אנשי גדר 'הרגישו בבית' והתנהגו באלימות. במקום אחר? הם הרגישו פחות בטוחים והיה פחות חשש להתפרצות של תגרות.

ילד משחק במחשב במשחק רשת. ShutterStock
כמה שיותר מוקדם, כך טוב יותר. אילוסטרציה/ShutterStock

הרב קובלסקי הסביר כי זה מוביל אותנו לחשוב על הילדים שאנחנו רואים עליהם שהם מופנמים או שקטים מידי. זה מעציב ומתסכל אותנו כי אנחנו יודעים שהם לא מנצלים את הפוטנציאל שלהם, אנחנו צריכים לבדוק האם הם מרגישים בטוח? האם הם מרגישים בסביבה הטבעית שלהם? 

יש ילדים שדווקא ליד ההורים או ליד המורים, הם שקטים וסגורים, וכשהם בחברת כמה חברים טובים, פתאום הם נפתחים ומדברים. יכול להיות שהמבוגר לא מתייחס מספיק בהארה אל הילד ולכן הוא מסתגר בעצמו? אבל אם אנחנו ניתן הערכה, נסתכל בעין טובה וחיובית, הילדים יוכלו לגדול ולפרוח ולהתקדם בלימודים, ויהיו מוכנים לקבל מאיתנו הדרכה והכוונה, ידברו איתנו, ישתפו אותנו בחוויות שלהם, בבעיות שלהם, ונזכה לקשר טוב איתם.

ניתן דוגמה קטנה איך בלי לשם לב הורה יכול לסגור את הלב של הילד בפניו. ילד קטן בא לאבא ואומר: אבא, היתה לי מריבה עם ילד בכיתה והוא הרביץ לי. האבא אומר בלי לבדוק: כן, גם בבית אתה רב עם האחים שלך! מה האבא גרם? שהבן יותר לא יבוא אליו! לא יִפָּתַח בפניו. הוא הגיע כדי לקבל עזרה והוא קיבל עלבון. לכן אם רוצים שילד יהיה שופע ופתוח, צריך לתת לו יחס פתוח, טבעי, שווה והוגן ולא לביישו אלא להעריך את התכונות החיוביות שבו.

לב שבור. ShutterStock
לפתוח לב של ילד. אילוסטרציה/ShutterStock

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על איך לעזור לילד מופנם ושקט מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף סא, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully