וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטתם להפסיק לעשן? אתם חייבים לראות את הוידאו הזה

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

13.10.2020 / 7:02

זה לא סיפור פשוט לקבל החלטות ולעמוד בהן אבל אם למשל החלטתם שהגיע הזמן להפסיק לעשן, הנה הדרך שתעזור לכם

מסכת עירובין דף סב/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

לא פשוט לקבל החלטות, ועוד יותר קשה לעמוד בהן. איך אמר פעם אדם שעישן כבד אך ניסה להיגמל מהעישון? "זו לא בעיה להפסיק לעשן, אני הפסקתי לעשן כבר שבעים פעם". אז איך עומדים בהחלטות שקיבלנו בחיים? הגמרא במסכת עירובין דף סב מבררת האם אדם שהלך לשבת ליעד אחר, מבחינה הלכתית ממשיך להיחשב כדייר בבית שלו.

מה אתם הייתם אומרים? האם מגדירים את האיש שהלך לשבת כדייר בבית שלו או לא? התשובה היא שהוא נחשב דייר רק במקרה שהוא הלך למקום שהוא יכול לחזור משם לבית שלו באותו יום. מתי נקרא שהוא הלך? רק אם הוא לא יכול לחזור עוד באותו יום. הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית הסביר כי "יש כאן תובנה עמוקה". 

לדברי הרב קובלסקי, "כשאדם מבין שהוא צריך לקבל החלטה בנושא שחשוב לו, איך ההחלטה תחזיק מעמד? אם הוא יקבל אותה בצורה כזו שגם אם יהיו לו רגעים של שבירה הוא לא יוכל מיד לחזור בו ולהתחיל מעגל של ייאוש. אדם החליט להפסיק לעשן? שלא ישאיר סיגריות בבית. כשהוא נוסע לעבודה שלא יעבור עם הרכב דרך הקיוסק שתמיד הוא היה רגיל לקנות שם את הסיגריות. כשהוא שותה את הקפה? שיעבור לפינה אחרת מזו שהוא רגיל היה לשתות ולעשן יחד. כל זאת כדי להתרחק מהאפשרות שהנפילה תהיה בהישג יד.

גמילה מעישון. ShutterStock
כששותים קפה תעברו למקום אחר. אילוסטרציה/ShutterStock

זה נכון גם ברמה ההתנהגותית. מי שהחליט שיותר הוא לא צועק בבית. למשל, מיד כשהוא נכנס לביתו, הוא שואל מה אפשר לעזור? מחייך, שם יד לעזור אם דברים אינם במקום, אומר מילה טובה לאשתו או לילדים שלו. וכשכך הוא מתנהג אז הוא בעצם מרחיק ממנו את הצעקה, הוא מתרחק מהסיטואציות שגורמות לכך.

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על לקבל החלטות ולעמוד בהן מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף סב, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית, בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully