וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוא זכה במיליוני שקלים": זו סגולה ששווה לכם הרבה מאד כסף

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

14.10.2020 / 14:36

אם היו אומרים לכם שיש סגולה שיכולה לעזור לכם לעשות כסף גדול או לשמור את הכסף הקיים, לא הייתם קופצים? אז הנה, יש כזו

מסכת עירובין דף סד/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

דמיינו סיטואציה שחבר הכי טוב שלכם התקשר והודיע שהוא זכה במילוני שקלים בהגרלת הלוטו. שמחה גדולה. אושר ענק. אבל אז הוא משתף אתכם בבעיה קשה בצל הזכייה. החבר מספר לכם שהוא בלחץ גדול כי הוא חושש לאבד את כל הכסף. למה? אתם שואלים אותו, הרי יש לך מיליונים. והוא מסביר שההיסטוריה מלאה באנשים שהתעשרו אבל איבדו את הכל. החבר בעיקר מתעניין, "איך יהיה לשמור על הכסף?". אז מה אפשר לייעץ לו?

איזו עצה כלכלית יש לחכמת היהדות להעניק לו כדי שיזכה שהעושר הזה יישאר ברשותו ולא יאבד לו? עונה על כך הגמרא במסכת עירובין, דף סד נשאלת בדיוק השאלה הזו, והתלמוד משיב על כך: "ייקח בהן ספר תורה". הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי אדם במצב כזה צריך לקנות ספר תורה בחלק מהכסף שיש לו. כך, מהמצווה הזו, יתר הכסף יתקיים בידיו ולא יאבד לו.

מדוע אדם צריך הגנה מיוחדת על הכסף שברשתו? אומר רבי שלמה יצחקי, הידוע בכינויו המפורסם רש"י שהיות ואנשים מקנאים, העשיר עלול להינזק מעין הרע ורק זכות של מצווה יכולה להגן על כך.

קריאה בספר תורה - תפילת הדרך. ShutterStock
לקנות ספר תורה בחלק מהכסף. אילוסטרציה/ShutterStock

הרב קובלסקי הסביר עוד כי למדים מכאן "רגישות גדולה". לדבריו, "אדם שמקנא בחברו הוא לא בסדר, הוא צריך לתקן את עצמו. למה? כי אדם יודע שהכל מגיע אלוקים, למה הוא צריך לקנא? האם לבורא עולם חסר כסף לחלק לכל האנשים בעולם? אמנם זו בעיה של המקנא, אבל אנחנו מסתכלים על התוצאה. אם בגללי הצטער יהודי אז זו כבר בעיה שלי.

אנחנו עם אחד, הוסיף הרב קובלסקי, ואם יש יהודי שבאשמתי נגרם לו צער, אז זו לא בעיה שלו אלא בעיה שלי. לכן, כדי לשמור על הכסף ולא שתתעורר קנאה זה לעשות עם הכסף מצווה. בכך אדם מפיץ אור, מרבה טוב בעולם, מפיץ חכמה שתגרום לאנשים להיות טובים ולא לקנא, וזו הסגולה שתהיה לו לשמירה על הכסף שהרוויח או שכבר ברשותו.

אדם מבוגר עם כסף. ShutterStock
הצליח לשמור על הכסף./ShutterStock

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

קטע הווידאו על הסגולה ששווה מיליוני שקלים מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף סד, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully