וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקרים הוכיחו שזה טוב ללב, אבל יש עוד סיבה למה צריך להניח תפילין

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

19.10.2020 / 7:32

יצאתם לחופשה ושכחתם בבית את התפילין? אתם בסביבה שיסתכלו עליכם מוזר אם תניחו אותן, מה תעשו? כשתגלו למה חשוב להניח, תוכלו גם לענות לעצמכם

מסכת עירובין דף עא/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

החלטת להניח תפילין כל בוקר? החלטה אדירה אבל האם לא יהיו לך קשיים לעמוד בה? בוודאי שיהיו. למשל, תטוס לחו"ל לחופשה, תשכח את התפילין בבית, ואז כדי לעמוד בהחלטה שקיבלת על עצמך, תצטרך לרוץ מחדר לחדר במלון, לברר למי יש זוג תפילין כדי להשתמש בהן ואולי גם לחפש איזה בית חב"ד קרוב אליך. במקרה אחר, אתה יכול למצוא את עצמך בסביבת אנשים שלא תחוש בנוח להניח את התפילין על ידם או מציאות שבה תשכח.

חוקרים באוניברסיטת סינסנטי הגיעו בעבר למסקנה כי עצירת זרימת הדם מרגילה את הגוף לכאב ומפחיתה מולקולות מסוכנות. בקרב מניחי התפילין נרשמה השפעה חיובית שניתנת למדידה על זרימת הדם שלהם. אבל למה חשוב להניח תפילין, ויותר מכך, איך עומדים בהחלטה כזו?  

הגישה היא זו שיכולה לעזור פה. אם אדם תוהה: למה לא להניח תפילין כי הרי כבר יותר מ-3,000 שנה העם היהודי מניח תפילין, מה זה יזיק לי? אז ההתייחסות להנחת תפילין תהיה בונוס נחמד, שכך גם הוא יתאמץ לעמוד מאחורי ההחלטה שהוא קיבל. לא בכל מחיר. אבל במידה והגישה של אדם תהיה כזו שלא יעלה על הדעת שהוא לא יניח תפילין כי כך עשו הסבים שלו בכל הדורות, ובזכות מסירות הנפש שלהם, אנחנו חיים היום כיהודים, התפילין זה חמצן, אז מי יוותר על החמצן?

מזוודות ארוזות של תיירים באיים המלדיביים. ShutterStock
לטוס לחו"ל, ולרוץ לחפש תפילין/ShutterStock

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי "כך זה בכל נושא בחיים. בזוגיות, בחינוך ילדים, ובעסקים. ככל שהגישה והיחס שלנו לנושאים האלה יהיו ברצינות, כך גם לא נוותר עליהם בקלות.זו הדרך שאנחנו יכולים לדרבן אחרים וגם את עצמנו להיות חדורי מטרה, עם שאיפה חזקה להצליח".

הגמרא במסכת עירובין, דף ע"א, מבררת איך מספר משפחות שגרות כל אחד בבית נפרד נחשבות כמשפחה אחת שגרה בבית אחד מבחינה הלכתית? כל משפחה מביאה לחם ושמה באחד הבתים. דווקא לחם, אבל יין? אומרת הגמרא שלא יעזור. הסיבה היא כי הלחם הוא צורך חיוני. לעומת זאת, יין הוא דבר משמח ונחמד אך לא חיוני, ולכן פחות מרגישים שייכים למקום הזה.

זאת אומרת, כשרוצים להתחבר רגשית לדבר מסוים ולהרגיש מחויבים אליו, צריכים לקשור אותו במחשבות לדבר חיוני, לדמיין אותו כמשהו שחייבים, ולא רק כמשהו נחמד.

תפילין. ShutterStock
הגישה היא זו שתכריע אותך. הנחת תפילין./ShutterStock

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על סולם ההצלחה בחיים מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף עא, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully