וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבי שדחה הצעת עבודה של מאות אלפי שקלים: "לא הולכים לקבר עם כסף"

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

20.10.2020 / 7:01

הרבי קיבל הצעת עבודה לכהן כסמכות רוחנית באחד היישובים אך דחה אותה, למרות שהיה יכול לקבל על כך מאות אלפי שקלים. לא תאמינו למה

מסכת עירובין דף עב/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

רבי יוסי בן קסמא הלך שעות ארוכות בדרך, באמצע הדרך פגש אדם שנופף לו לשלום ושאל אותו: "מאיפה אתה?", רבי יוסי השיב לו: "מעיר גדולה של חכמים וסופרים". בין השניים התפתחה שיחה, ואז הציע לו אותו אדם הצעה: "בא תגור איתנו, אתן לך משכורת של אלף דינרי זהב, אבנים טובות ומרגליות". מה ענה לו רבי יוסי? "גם אם תתן לי את כל הכסף והזהב בעולם, אני רוצה לגור רק במקום של תורה".

למה רבי יוסי דחה את הצעה? הוא הסביר כי בשעת פטירת של אדם אין מלווים אותו לא כסף, לא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות, אלא רק התורה ומעשים טובים שעשה בחייו. הוא קיבל החלטה במה להשקיע? לא ראינו אדם שמלווים אותו לקבורה עם כספת מלאה או ריקה מכסף וזהב, לא ראינו שקוברים אדם עם המניות שלו, אלא רק מדברים על המעשים הטובים שלו, אם הוא עשה.

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר את המסר מהסיפור הזה: יש הרבה כללים איך להצליח בעסקים, מתי להשקיע, כמה להשקיע, איך להשקיע, אבל יש כלל גדול, והוא: במה להשקיע? העולם מלא בהזדמנויות, ודווקא בתקופות של משבר יש הרבה יותר הזדמנויות. נו, אז במה להשקיע?

הלווית הרב אליהו בקשי דורון, בית הלוויות גבעת שאול בירושלים, 13 באפריל 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
לא הולכים לקבר עם כסף. לווית רב בירושלים/פלאש 90, יונתן זינדל

הגמרא במסכת עירובין, דף ע"ב, מספרת את סיפורו של בן נפחא שהיה עשיר גדול. כמה היה עשיר? רק בעיר אושא היו לו חמשה נכסי נדל"ן, כל אחד בחצר אחרת. השאלה שעלתה בעקבות ריבוי נכסיו היא היכן מקום מגוריו? באיזה נכס? אמרו חכמים: מקום מגוריו של בן נפחא הוא רק הנכס שבו הוא גר ולא שאר הנכסים שמשמשים אותו לדברים אחרים. 

"מה בעצם כתוב פה?", הסביר הרב קובלסקי, "יכול להיות לו עשרות נכסים, אבל הוא שייך רק למקום אחד, רק למקום שבו הוא מתגורר באמת, יתר המקומות שייכים לו בטאבו, אבל אין לו אליהם קשר אמיתי. כל יום, אדם צריך לעשות ישיבה עם עצמו ולענות על השאלה: מה המטרה שלי? מה אני מתכנן לעשות? מה מקרב אותי למטרה? רק כך הוא יידע איפה ומתי להשקיע.

מסכת ברכות, דף ט. וואלה! NEWS, צילום מסך
הרב חיים דוד קובלסקי/צילום מסך, וואלה! NEWS

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

קטע הווידאו על הכלל הבסיסי להצלחה בעסקים מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף עב, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully