וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה היה עימות דרמטי: מי ניסה לשכנע את אלוהים לא לברוא את האדם?

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

27.10.2020 / 7:04

הם אמרו שאנחנו מלאים בשקרים, במריבות ובקטטות, ואם נבוא לעולם רק נרגיז את אלוהים. הנה הצצה לעימות

מסכת עירובין דף עח/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

כשרצה אלוקים לברוא את האדם, התפתח בשמיים עימות חריף מאד בין המלאכים, והשאלה המרכזית הייתה: האם לברוא את האדם או לא? מלאך החסד ומלאך הצדק תמכו בבריאת האדם בטענה כי הוא יעשה צדקה וחסד. מולם, מלאך המוות ומלאך השלום התנגדו, ואמרו שבריאת האדם תהיה טעות כי כולו שקרים וקטטות. מה עשה אלוקים? 

המדרש כותב כי הקדוש ברוך הוא השליך את מלאך המוות לארץ, וכך היו שני מלאכים בעד בריאת האדם מול מלאך אחד בלבד שהתנגד ואז ברא אלוקים את האדם. הסבירו חכמים שהמלאכים אף קטרגו על בריאת האדם וטענו בפני אלוקים שהוא עתיד לחטוא ולהרגיז את הקדוש ברוך הוא, ולכן אין הצדקה לבריאתו. וענה להם הקדוש ברוך הוא: וכי לחינם נקראתי רחום וחנון וארך אפיים? גם אם האדם יחטא, הוא יחזור בתשובה ואני ארחם עליו ואסלח לו.

אנחנו נדהמים לשמוע על חברים שהתפתח ביניהם סכסוך קשה. כשאנחנו מבררים "מה קרה?", מתברר שמדובר בסכסוך שהתחיל על ויכוח קטן. איך אנחנו יכולים להמנע מכך? בתלמוד, מסכת עירובין דף ע"ח, נכתב כי כשיש שתי חצרות ויש חריץ עמוק ביניהן, עדיין נחשבות כשטחים נפרדים, אפילו אם בעל של אחת החצרות מילא את החריץ בתבן ובקש. אבל אם הוא מילא את החריץ בעפר או בצרורות של אבנים שיישארו שם לאורך זמן - אז זו חצר אחת. אבל אם יש ערימה גבוהה של תבן בין שתי החצרות, עדיין נחשבות שתי חצרות.

ערמות חציר בשדות גן יבנה – לכבוד שבועות. ראובן קסטרו
יכול להפריד אבל לא לחבר. תבן/ראובן קסטרו

איך אותו תבן משמש כחומר בנייה אך אבל גם מתייחסים אליו בביטול במקרה אחר? האמורא אביי הסביר כי במקרה הראשון התבן צריך לחבר, ולכך הוא לא מספיק אבל כדי להפריד, מספיק גם תבן. הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי "ככה זה ביחסי אנוש". לדבריו, "כדי להשלים בין שני חברים שהסתכסכו, לא מספיק לעשות משהו זמני. צריך חיבור אמיתי, חזק וקבוע אבל כדי ליצור מחלוקת, מספיק משהו קטן, לא קבוע". 

המלאכים הקדושים קטרגו בפני אלוקים שלא יברא את האדם כי טבעו לריב, להתקוטט ולהסתכסך אבל התפקיד שלנו הוא לדעת איך להפעיל את עצמנו בצורה הטובה ביותר. כעת, אנחנו יודעים עוד פרט על איך הטבע שלנו, וכך נדע להתנהל טוב יותר בחיינו, גם אנחנו בהסתכלות פנימית אבל גם מול החברים שלנו והסובבים אותנו.

מסכת ברכות, דף ט. וואלה! NEWS, צילום מסך
הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית/צילום מסך, וואלה! NEWS

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על יחסי אנוש מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף עח, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully